Waarom wordt de lengte van mijn SMS ingekort bij gebruik van bepaalde "speciale" tekens?

Bij het sturen van een sms zonder het gebruik van deze "speciale" tekens geeft mijn telefoon (en dus waarschijnlijk ook mijn provider) aan dat de sms 160 tekens lang mag zijn.
Maar zodra ik (oa) 1 van de volgende letters ga gebruiken wordt mijn SMS ingekort naar 70 tekens.
á ç ę ł ń ś ó ź ż

Bij het 1ste gebruik wordt de SMS ingekort maar daarna kan ik zoveel van deze tekens gebruiken zonder dat de SMS nog verder wordt ingekort.

Dit betekend dat ik vrijwel ALTIJD 2 smsjes i.p.v. 1 moet sturen (naar het buitenland).

Overigens is dit niet zo bij de letters é en è.
Ik vindt dit allemaal een beetje vreemd, ik neem aan dat elke letter gewoon 1 eenheid is die verzonden moet worden en je dus gewoon 160 teken zou moeten kunnen verzenden tegen dezelfde "prijs". Zeker aangezien de 2 e's wel gebruikt kunnen worden.

Ik las een tijdje terug iets over dat dit hetzelfde was bij de Russische schrijftaal. Ik weet alleen niet waar ik dit las en daar komt bij dat dit allemaal flink afwijkende symbolen zijn.

P.S. dit zijn tekens die veel gebruikt worden in de Poolse taal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Poolse mensen die ik ken, willen ook smssen met familie en vrienden in Polen, die hebben een sms bundel van 1000 stuks, misschien een optie voor jou!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo vaak sms ik nou ook weer niet met polen ;-) En volgens mij kun je dan nog het beste een abonnement van Lebara of iets vergelijkbaar nemen. Die hun prijzen vooral richten op communicatie naar het buitenland.

Het beste antwoord

Dit heeft waarschijnlijk te maken met wat heet character encoding.

De speciale tekens hebben dan toch meer nodig dan wat jij noemt 1 eenheid. Ik denk dat SMS standaard alleen ASCII tekens ondersteunt, (a-z, 0-9 en enkele leestekens), en dat speciale niet-Latijnse letters, meerdere bytes nodig hebben.

Je telefoon lijkt de aanname te maken dat je misschien wel het hele bericht uit speciale tekens zal laten bestaan, en springt daarom naar een limiet van 70. Dit of het is voor de telefoon noodzakelijk om het hele berichtje in een nieuwe character encoding te zetten, waardoor er maar capaciteit overblijft voor 70 karakters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de verduidelijking, het klinkt nu een stuk logischer!