Wat betekend het als er letters in plaats van getallen wordeng geschreven in een telefoonnummer?

Ik ben normaal niet zo heel traag van geest maar ik heb het idee dat iedereen begrijpt wat een bedrijf bedoeld als ze bijvoorbeeld:

Bel Nu! 0800 COCA COLA of Dreft - 0800-23DREFT neerzetten? Waar slaat dat op? Meestal staat het echte nummer er dan achter. Ik begrijp het niet :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
12.7K

Het beste antwoord

Dat is een zogenaamd Vanity Number, het nummer wordt samengesteld door naar de lettertjes op de toetsen van een telefoon te kijken.
Het is dus gemakkelijk te onthouden omdat de naam van het merk al heel bekend is.
De volgende letters corresponderen met de volgende cijfers:
A,B,C = 2
D,E,F = 3
G,H,I = 4
J,K,L = 5
M,N,O = 6
P,Q,R,S = 7
T,U,V = 8
W,X,Y,Z = 9

Toegevoegd na 7 minuten:
Een bedrijf kan tegen betaling verzoeken om een eigen nummer op die manier samen te stellen, ze moeten er wel extra voor betalen en het nummer moet nog niet in gebruik zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke uitleg, bedankt!

Andere antwoorden (3)

op de meeste telefoons staan behalve de nummers ook letters op de toetsen. Je kan dan het woord eenvoudig spellen met die toetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet de letters omzetten naar de bijbehorende nummers. zie de afbeelding die ik bijvoeg als bron.

0800 - COCA COLA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de letters staan uiteindelijk voor getallen. Het is in amerika bijvoorbeeld gebruikelijk om letters te gebruiken, in nederland komt ik dit nauwelijks tegen.

het is meer een geheugensteuntje. immers letters of woorden zijn makkelijker te onthouden dan cijfers.
Wij hebben bijvoorbeeld in een telefoonnummers tien cijfers, hier is bewust voor gekozen, omdat men tien cijfers wel uit het hoofd kan leren/ onthouden. Bij elf wordt dit een stuk lastiger. Het scheelt ook dat we de 06 niet hoeven te onthouden.