Hoe kan het, dat je je telefoon soms echoot, wanneer je aan het bellen bent?

Toegevoegd na 2 dagen:
Is de kans groot dat je wordt afgeluisterd? Dit hoor ik veel om me heen, maar ik vraag me af of het waar is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons

Antwoorden (3)

Ik heb wel eens gehoord, dat je dan afgeluisterd wordt.....
Ik geloofde dat eigenlijk niet zo, maar toch denk ik daar elke keer als mijn telefoon weer echoot weer even aan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om rondzingen te voorkomen wordt je stem heen en terug iets vertraagd.
Omdat je je stem terug hoort is hij twee keer vertraagd, de persoon aan de andere kant van de lijn hoort je stem dus eerder dan je hem zelf terug hoort.

Toegevoegd na 4 minuten:
De vertraging ontstaat overigens mede door de decoders die je stem digitaliseren en weer analoog maken , omdat ook je stem weer teruggestuurd wordt over de lijn waar je hem heen gestuurd hebt is er dus een adada omzetting, wat enige tijd kost.
De stem aan de andere kant van de lijn is dan slechts ada
a= analoog d= digitaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan bijvoorbeeld als de andere telefoon op luidsprekertje staat zodat andere mensen in de kamer kunnen meeluisteren.
Omdat het digitaliseren van het geluid tijd kost, het weer analoog maken ook komt het geluid iets later bij de andere telefoon aan.
de microfoon van die telefoon pikt dat geluid weer op en geeft met dezelfde tussenstappen het weer naar jou terug.
4x een klein beetje vertraging is best wel waarneembaar als echo.
In de praktijk zijn er nog veel meer tussenstapjes bij het digitaal overzenden van signaal, dus nog meer tijd.

Toegevoegd na 2 uur:
Het gevoel van sasje24 kan natuurlijk heel goed verklaard worden door meeluisteren met een telefoon in handsfree speakermode.