Wat kan je doen als je gebeld wordt op je mobiel vanuit het buitenland door een spammer?

Ik werd de laatste tijd een paar keer gebeld op een Engels nummer +447014514222. Als ik opnam werd er meteen opgehangen.

Ik dacht dat het een klant was en belde terug. Ik kreeg een bandje waarop je twee mensen hoort praten over een bestelling / klacht.

Ik denk zelf dat dit een vorm van oplichting is waarbij ik wordt verleid om dat nummer te bellen. Waarschijnlijk is het een betaalnummer en krijgt iemand anders dus geld voor het feit dat ik bel.

Mijn vraag is wat ik hieraan kan doen. Mijn provider kan deze nummers niet blokkeren. Ik heb zelf een Iphone en weet niet of je telefoonnummers op de zwarte lijst kunt zetten.

Eerder werd ik gebeld op +447085 658595 dus kennelijk wisselen de nummers en kan je dit niet zomaar blokkeren?

Zijn er andere mogelijkheden om dit aan te kaarten bij instanties? Ik ben voor de antwoorden op deze vraag eigenlijk alleen geinteresseerd in wat je hieraan kunt doen (behalve niet terugbellen).

NB. Tip: Mensen die alleen ervaringen willen delen en dit ook hebben meegemaakt; geef even een reactie(klik op reactie) in plaats van een antwoord!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
1.3K

Het beste antwoord

Je kunt een klacht indienen bij de Opta:

Heeft u spam ontvangen? Berichten waar u niet om heeft gevraagd? Op deze site kunt u klachten over spam indienen. Bovendien kunt u lezen wat spam is, welke regels gelden voor het versturen van berichten en wat OPTA doet om spam in Nederland te bestrijden.

OPTA, de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit, houdt toezicht op de naleving van de regels over spam. OPTA kan partijen dwingen om een overtreding te beëindigen. Indien nodig, kan OPTA boetes opleggen van maximaal € 450.000.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top! ik dacht dat dit alleen was voor e-mail spam. Ik heb meteen het klachtenformulier ingevuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Ik hoop dat het iets oplevert, ik weet wel dat deze waakhond bovenop dit soort spam zit, maar ze te pakken krijgen is natuurlijk punt 2!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even rondgebeld en op mijn werk hadden meer mensen hier last van. Ik hoop dat ze de vraag vinden en allemaal een formulier invullen. Ik weet nog niet wat dit heeft gekost (20 sec. gebeld of zo, dus dat zal wel meevallen), T-mobile wilde of kon dat niet aangeven. Ik vind dat niet netjes van ze. Zo sturen ze klanten met een kluitje in het riet. Ze hadden wat mij betreft moeten antwoorden wat jij ook aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, klantenservice staat sowieso niet zo hoog in het vaandel zolang ze er niet aan verdienen.