Hoe werkt een datalimiet op je mobiele telefoon precies?

Steeds meer komen Telecom aanbieders met databundels voor mobiel internet. Ik weet niet precies hoe dit werkt, kan iemand me dat uitleggen?

Ik zie het nu zo: je krijgt een bepaald limiet, zeg 1gb, waar je binnen moet blijven. Maar hoe blijf ik daar binnen, hoe ga ik er overheen en hoe weet ik wat hoeveel MB is?

Ook als subvraag misschien: de verbruikte data, is die weg, net als beltegoed? Of gaat het om 'niet meer dan 1GB per website' bijvoorbeeld?

Een hoop vragen tegelijk, maar ik heb even een overzichtje nodig van de werking van dit systeem, zodat ik het snap.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ter verduidelijking, mijn zicht op dit systeem:

Je krijgt per maand 1GB om te internetten. Als je een filmpje kijkt, verbruik je 3MB, dus je hebt na dit filmpje nog maar 1021MB over. Bezoek je een website, kost je dit 1MB, waarna je nog 1020MB over hebt.

Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Als je over je datalimiet heen gaat betaal je meestal een veel duurder tarief. Dat kun je terugvinden in de voorwaarden van de provider. Die limiet geldt niet voor één website maar voor het totaal. Dus bijvoorbeeld mailen, surfen, filmpjes op youtube kijken, bestanden downloaden etc.
Hoeveel je verbruikt kun je vaak terugzien op een overzicht op een eigen webpagina bij je provider maar je hebt hier ook apps voor voor op je smartphone.
Overigens telt het dataverkeer dat je via een wifi netwerk gebruikt (dus als je via je thuisnetwerk internet) niet mee.