Kan ik in geval van nood de politie een sms sturen?

Ik kan hier nergens iets over vinden.
Stel er wordt ingebroken en ik durf geen geluid te maken, kan ik dan een sms sturen naar politie? Ik vraag me dit al enige tijd af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
5.2K

Antwoorden (4)

als ik onderstaande vraag lees is het niet mogelijk
want diegene vraagt of het mogelijk moet worden dus dan zal het er nog wel niet zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noodnummers via SMS

Is er een mogelijkheid om de politie te contacteren via een SMS bij dringende gevallen?

Het is nog niet mogelijk om de nummers 100, 101 en 112 via SMS te bereiken en dit om verschillende redenen: problemen van lokalisatie, tijd en bevestiging van de inlichting.

Een werkgroep probeert een technische en functionele oplossing te vinden onder de leiding van de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke regio politie heeft een aparte sms nummer...kijk voor meer informatie je plaatselijke poltie site,,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kun je niet. Het heeft een aantal redenen, waaronder het feit dat de aankomst van een sms niet (altijd) gegarandeerd kan worden, en ook zit er soms vertraging op de verzending van een berichtje. Voor mensen die niet auditief gehandicapt zijn of doof zijn, zit er niets anders op dan gewoon te bellen. Hieronder een stukje gekopieerd van de site
http://www.doof.nl/112-voor-doven-en-slechthorenden-2-349.htm:

De 112-centrales in Nederland beschikken niet over een SMS-voorziening waarvan doven en slechthorenden gebruik kunnen maken. Wel is er een teksttelefoon 0800-8112. Het niet gebruiken van SMS voor noodoproepen heeft 2 redenen:

•de SMS-service wordt slechts voor 85 % als dienst gegarandeerd: je weet dus nooit of het bericht is afgeleverd

•tussen het verzenden en ontvangen van SMS-berichten kan een behoorlijke tijd liggen die dan verloren gaat

Voor doven, slechthorenden en afasiepatienten heeft 112 wel de mogelijkheid om alarmmeldingen van ‘My S.O.S.’ te ontvangen en af te handelen. Verwacht wordt dat de tekst GSM in de nabije toekomst meer mogelijkheden gaat bieden om hier ook noodoproepen 112 mee te doen.

Er zijn voor doven en slechthorenden wel manieren om 112 te bereiken via de teksttelefoon. Lees daarvoor de tweede link

Er wordt gewerkt aan een soort 'chat-applicatie' met de 112 alarmcentrale. Op dit moment ook voor doven en slechthorenden.

Zie de links voor de bronnen en de info over de teksttelefoon.