Hallo, ik heb een samsung a53, videos die ik afspeel hebben een halve beeld. kan dit volledig ?

Youtube, op google chrome, als ik een film koop en afspeel.. echt alles speel ik af op een halve scherm. Rechts en links is een aanzienlijk stuk weg. Mijn vraag ik of ik ergens kan instellen zodat ik tijdens afspelen een volledige scherm heb.

een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Er is geen stuk weg (van je film) maar je houdt gewoon een stuk scherm over.

Antwoorden (2)

NEEN

Als je scherm een "MEER dan breedbeeldscherm" is, zal je sowieso links en rechts zwarte balken houden. (Als de film niet superbreedbeeld is)
De vraag is of wat je ziet het volledige beeld is, dat wordt uitgezonden.

Laat ik het in nummers uitdrukken.
Stel je film is 1920 x 1080 (16:9)een veelvoorkomende maat.
Je telefoon is 2400 x 1080 (dat is feit)

Dat betekent dat je telefoon 2400-1920= 480 meer pixels heeft links en rechts (dus 240 pixels links en 240 rechts).
Dat is dus 10% per kant of 20% totaal van je beeld.

Theoretisch kan je dat wel wegcroppen of uitstretchen maar dan verlies je beeld OF krijgt je dingen uit verhouding te zien.
In de praktijk ondersteunen telefoon apps echter dat soort kunstgrepen niet (TV's vaak weer wel).
Wellicht dat sommige pure video-afspeel apps dit wel kunnen op je telefoon, maar ik gok dat de film wordt gestreamed en niet wordt gedownload als mp4.
De afbeelding laat zien wat de ratio van een 16:9 film/video(rood) op jouw telefoon(zwart+rood+zwart) dient te zijn.
Als je een 4:3 film of video bekijkt is dit probleem veel groter. Je zou dan letterlijk zo'n beetje de helft van je scherm maar vullen met video.
Als je een 21:9 film bekijkt zal je boven en onder kleine zwarte randen hebben.
Toegevoegd op 5 maart 2023 09:29: bron
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Zelfs als het kan dan "hoor" je het niet te doen.
Stretching geeft een niet natuurgetrouwe weergave.
Met snijden verlies je beeldinformatie.
Zwarte balken heb je bij veel cinemafilms omdat ze eigenlijk zelden overeenkomen met een beeldscherm. (2.39:1 en 1.85:1)
Het is mogelijk dat je videos een halve beeld hebben als je een Samsung A53 gebruikt. Controleer eerst of je de juiste video-instellingen hebt ingesteld. Ga naar Instellingen > Beeldscherm > Video-instellingen en zorg ervoor dat de instellingen op 'Volledig' staan. Als dat al het geval is, kan het zijn dat de video die je afspeelt niet compatibel is met je telefoon.
10 maanden geleden