Voor wie zijn de kosten bij bellen via wi-fi?

Ik heb een vriendin die soms overkomt uit het buitenland. Geen EU land.
Als zij bij mij komt, is zij verbonden met mijn WI-FI netwerk.
Als zij belt naar haar familie, belt ze via WI-FI. Mijn vraag is dan: voor wie zijn de kosten? Voor mij of voor haar?

1.8K
Lievense
een jaar geleden
Indien uw internetverbinding onbeperkt is kost het gebruik van uw WiFi niks meer. Hoe de kosten voor uw vriendin zijn ligt wat complexer.

Antwoorden (3)

De kosten zitten dan al het abonnement wat je toch al betaalt.

Als ze via Whatsapp belt, is het net hetzelfde als jij via Whatsapp belt en thuis bent (en dus op de Wi-Fi zit).
Dan heb je ook geen extra kosten. Dat zit gewoon in het abonnement van je landlijn-provider; denk aan Ziggo of KPN (DSL/Glasvezel)
een jaar geleden
Het ligt eraan wat je bedoelt met "bellen via wifi". Veel telefoonproviders ondersteunen bellen via wifi. Dat houdt in dat je telefoongesprek gebruik maakt van het wifinetwerk (indien beschikbaar), wat zorgt voor een betere geluidskwaliteit. Dat gaat automatisch, je kiest daar als beller niet specifiek voor. De gebruiker belt in dit geval gewoon met zijn eigen telefoon en via het eigen telefoonnummer. De kosten zijn gelijk, of je nu belt via de wifiverbinding of via het mobiele netwerk. De kosten komen voor rekening van de beller. Een buitenlandse gast kan op deze manier duur uit zijn.

Een buitenlandse gast is uiteraard goedkoper uit als zij gebruik maakt van een online communicatiedienst voor (video)bellen. Zoals Whatsapp, Facetime, Google Meet, etc. Dat kost jullie allebei niets extra.
bamibal
een jaar geleden
De kosten voor bellen via wi-fi zijn afhankelijk van de provider waarmee je een abonnement hebt afgesloten. Neem contact op met je provider om te weten te komen wat de kosten zijn.
10 maanden geleden