Waarom zijn foto's gemaakt met een nieuwe smartphone toch onscherp?

Waarom zijn foto's gemaakt met een nieuwe smartphone toch onscherp? De smartphone is uitgerust met een 13MP-camera, zou zogenaamd HD-foto's kunnen maken en zoomt vrij snel (wel scherp) in, maar in het algemeen ben ik niet echt blij met de resolutie van 'standaard' foto's als er weinig licht is binnen, bijvoorbeeld in een huiskamer. Hoe kan dit?
*Als ik bijvoorbeeld foto's maak in de natuur lijken de groen-bruine kleuren heel korrelig grijs.

2 jaar geleden
1.8K
SingingCoyote13
2 jaar geleden
ik weet niet of dit voor jouw telefoon geldt, maar ik heb weleens bij een telefoon/camera gehad dat er een flinterdun plastic vliesje over schermpjes en cameras zit wat je met enige moeite eraf kan krijgen. dit is waarschynlijk om het scherm of de camera te beschermen tegen krassen na productie. denk niet dat dit een oplossing is voor jouw probleem maar misschien zit er een plasticje over de camera op jouw telefoon. probeer eens met je nagel aan de zijkanten te kijken of dat zo is vaak zie je ze niet eens zitten.
LeonardN
2 jaar geleden
1. "ben ik niet echt blij met de resolutie van 'standaard' foto's als er weinig licht is binnen"
Je verwart resolutie met scherpte/beeldkwaliteit. Je kan met een 30 MP sensor een net zo slechte foto maken in die omstandigheden. resolutie=aantal pixels, verandert niet bij donker of licht.
2. Licht is gewoon een enorm belangrijke factor in het maken van een goede foto. Een goede lens die in weinig licht nog goede foto's kan maken kost een veelvoud van een gemiddelde mobiele telefoon en dat is dan nog exclusief de camera. Mobiels kunnen buiten of met goed licht enorm leuke foto's maken. De reden dat de fotocameraindustrie op professionals en hardcore hobbyisten zo goed als dood is. Op zomervakantie, buiten en binnen met goed licht zal het met een smartphone vaak prima lukken. Wil je echter een foto maken in een trouwzaal/donkere kamer (zonder flits) dan zal je ook met een goedkope DSLR kitlens en/of onkunde (slechte instellingen) vaak een slecht resultaat schieten.

Het beste antwoord

Dat viel mij ook op, en nogal tegen.

Beweging telefoon door afdrukken
Als de telefoon wordt bewogen bij het drukken op de afdrukknop wordt de foto onscherp. De oorzaak van deze beweging is dat de knop zo hard wordt ingedrukt met een van de vingers dat je arm automatisch meebeweegt om ‘kracht te zetten’.
Oplossing: druk heel lichtjes op de afdrukknop op het scherm (met je duim) of gebruik een van de volumeknopjes aan de zijkant van je telefoon (met je vinger) om af te drukken. Je kan natuurlijk ook de zelfontspanner (timer) van je telefoon gebruiken of een afstandsbediening. Hoe dan ook probeer af te drukken met zo min mogelijk beweging.

Beweging telefoon door vasthouden met één hand
Als je de telefoon in één hand houdt is je houding niet erg stabiel. De telefoon zal daardoor wat bewegen tijdens het afdrukken waardoor je foto onscherp wordt.
Oplossing: hou je telefoon met twee handen vast. Door zo’n stabielere houding zal je telefoon minder bewegen tijdens het maken van de foto. Je kan natuurlijk ook proberen om de telefoon of je arm te ondersteunen, bijvoorbeeld op een muurtje, op een stoelleuning of tegen een boom.

Voor de rest zijn er voor de hand liggende redenen:
https://www.mobielefotografie.nl/basis/9-oorzaken-van-onscherpe-fotos-met-je-mobiel-en-wat-je-eraan-kunt-doen/
Als je een foto wil maken terwijl er niet veel licht is dan heeft je smartphone vaak moeite met scherpstellen. Als het scherpstellen al lukt dan duurt het meestal wat langer voordat de foto daadwerkelijk gemaakt wordt. Soms duurt dat zelfs zo lang dat je je handen dan al niet meer helemaal stil houdt omdat je denkt dat de foto al genomen is.
Daarbij gebruikt je telefoon (in de automatische stand) een langere sluitertijd om voldoende licht binnen te krijgen. Met andere woorden: de camera is dan niet meer in staat om je onderwerp ’te bevriezen’. Daardoor zal je snel onscherpte krijgen als je een bewegend onderwerp fotografeert. Ook je eigen bewegingen veroorzaken dan sneller onscherpte.
Oplossing: vraag je onderwerp om even niet te bewegen, gebruik eventueel een statief. Als je nachtopnamen maakt van gebouwen of andere stilstaande onderwerpen zijn er speciale apps beschikbaar die meerdere foto’s maken en die dan samenvoegen. Daardoor krijg je een betere belichting en minder ruis op je foto. Een statief is dan wel handig natuurlijk.
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

We zijn het inmiddels een beetje vergeten, maar een mobiele telefoon was initieel bedacht om draadloos te kunnen communiceren, dus met anderen kunnen praten door een specifiek nummer te toetsen, en dat er in de tijd allerlei accessoires aan toegevoegd zijn is natuurlijk fantastisch, maar verwacht van dit Zwitsers zakmes niet dat het kwalitatief beter is dan fabrikanten die gespecialiseerd zijn in die accessoires waaruit die telefoon is opgebouwd. Zo'n Oppo/Samsung/iPhone zal nooit een SONY of Canon DSLR verslaan, en als je eerlijk en objectief naar je telefoon kijkt dan weet jij ook dat de techniek aan tovenarij grenst om de sensor en lenzenstelsel in minder dan 12mm te prakken en dan te verwachten dat er hoogwaardige foto's mee gemaakt kunnen worden. Dus om op jouw vraag terug te komen waarom die foto's onscherp zijn is omdat de telefoon fabrikant zich door allerlei technische hoepels moet wringen om een fatsoenlijk plaatje te tonen, wat op zich niet gek is want gespecialiseerde fotocamera fabrikanten die de luxe hebben van een veel grotere behuizing kennen deze uitdagingen in verkleining haast niet, en juist met het verkleinen van de sensor om meer pixels te hebben bij gelijke afmeting onstaat er meer ruis in het plaatje, de iPhone weet dit superieur weg te filteren met de eigen 'neural engine' maar de mindere goden in telefonie-land kunnen dat dus niet en laten een onnatuurlijk tafereeltje zien, wat niet gek is gezien wat ik hier boven schrijf.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Toch kun je redelijk scherpe foto's met smartphones maken. Bijvoorbeeld:
https://www.thijsschouten.com/wp-content/uploads/2020/05/IMG_5029.jpg
LeonardN
2 jaar geleden
@SimonV Licht. Zie ook de opmerking in de vraag: "als er weinig licht is binnen, bijvoorbeeld in een huiskamer." en de adviezen in je eigen antwoord.
Met een goede smartphonecamera kom je een heel eind met goed licht. Overigens geldt dat voor een groot deel ook voor DSLR/losse camera. Met goed licht is het makkelijk goede foto's te maken.
Als er minder licht is zal je of zelf dat licht moeten generen (flits of belichting) of over moeten stappen naar een betere lens/camera (hoewel ook die optie altijd weer een limiet kent, maar die limiet bereik je dus sneller met een smartphone).