Hoe kunnen miljoenen telefoons door elkaar werken zonder elkaar te storen?

Ik begrijp er gewoon niks van hoe al die telefoons door elkaar werken, elk hun eigen informatieverzowken versturen en de informatie ontvangen en dat allemaal zonder elkaar daarin te storen. Hoe moet ik mij die zee van stralingen voorstellen waaruit ieder slechts datgene filtert wat hem aanbelangt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

De signalen verstoren elkaar wel degelijk Om dit oplossen kan je denken aan een combinatie van verschillende technieken. Je kan bijvoorbeeld denken aan kleine geluidgolven (dit stoort minder andere signalen), of een sub-frequentie binnen het mobiele netwerk, alleen bedoeld voor x aantal mobieltjes, of het herversturen van hetzelfde stukje data, waardoor fouten gevonden kunnen worden, of controle informatie versturen, waarmee gecontroleerd kan worden of het vorige verstuurde stuk informatie wel correct is. Maar ook gericht zenden (niet overal, maar alleen gericht op waar de mast zich bevind) is een optie, en dan nog de optie om de frequentie in te delen in tijdsblokken, waarin mobiel x een paar milliseconde heeft om te versturen, daarna mobiel y etc.

Deze lijst is niet onuitputtelijk en ik weet niet precies welke technieken allemaal worden toegepast in het mobiele netwerk. Dit verschilt ook per techniek, dus 4G gebruikt andere technieken dan het GSM netwerk.. Ik raad je aan om op zoek te gaan naar modulatie technieken (modulation technics). Er zijn hier veel filmpjes van te vinden op youtube die je een heel goed antwoord kunnen geven.