Waartoe dient de "rolodex" van apps op een Samsung Android toestel?

Als ik op mijn Samsung Android telefoon op het knopje tik dat zich linksonder bevindt (niet op het eigenlijke scherm, maar daaronder), krijg ik een soort "rolodex" te zien met daarin de meest recent gebruikte apps. De app die het laatst actief was staat onderaan/vooraan, daarna/daarachter de app die daarvoor actief was, enzovoort.

Door op het kruisje bij een app te tikken kan ik die app uit de "rolodex" verwijderen.

Wat is het effect van het verwijderen van een app uit de "rolodex"? Is die app dan enkel niet meer zichtbaar in de "rolodex", of heeft het verwijderen ook invloed op de app zelf, of op geheugen en/of processorgebruik van de telefoon?

Toegevoegd na 2 dagen:

De knop die ik bedoel blijkt de menu-knop te heten. Zie dit plaatje:
http://forum.xda-developers.com/wiki/images/thumb/e/e1/Samsung_Galaxy_S_buttons.png/400px-Samsung_Galaxy_S_buttons.png

7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan nooit op het beginscherm een app softwarematig definitief van je toestel verwijderen,... ingebouwde veiligheid...!
Cryofiel
7 jaar geleden
Nee, de app verdwijnt natuurlijk niet van de telefoon. Maar wel uit de "rolodex". Wat ik me afvraag is of er verder nog iets gebeurt als je dat doet.

Antwoorden (1)

Ik gebruik hem als een soort "windows"-toets ; de meeste recent gebruikte applicaties staan daar, zodat je een soort makkelijk keuzemenuutje hebt uit de apps die je daadwerkelijk (veel) gebruikt. Maar het wegvegen uit de lijst sluit ze vreemd genoeg niet. Het haalt ze alleen uit de lijst.

De lijst stelt je vooral in staat makkelijk van app naar app te springen zonder "langs het homescreen" te moeten/hoeven. Dat lijkt tamelijk nutteloos, tot je (zoals ik in het begin) acht screens propvol shortcuts hebt. Scheelt een hoop gezoek ;-) Maar meer nut dan dat heeft het ook niet. Zie het als een soort "bladwijzerwerkbalk" van veelgeruikte apps / tabs.

(Lang de hometoets ingedrukt houden als een app actief is heeft het zelfde effect, net als op een iphone).