Waarom neemt mijn mobieltje (Nokia) radioprogramma's op in .wav?

Het klinkt op zich wel goed (mono) maar de bestandsgrootte is denk ik meer dan mp3
Mijn vorige (LG) nam het gewoon op in mp3 en ook nog stereo.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat dat het makkelijkste is, alles wordt opgenomen in WAv. Eigenlijk deed die andere app dat dus ook, maar ging daarna converteren naar MP3. Dat zijn dus twee acties. Dat je opname in mono is, is ook een luiheid van de maker. Veel microfoons zijn mono, dat het resultaat toch een stereobestand is geweest, is te danken aan de makers van de andere app die de mono-opname gewoon verdubbeld hebben naar stereo.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zou ook nog een instelling kunnen zijn van de app. die je gebruikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
"Omdat dat het makkelijkste is, alles wordt opgenomen in WAV."
Of iig in een PCM formaat. https://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-code_modulation
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uiteindelijk zijn ook die programma's op je simpele telefoon apps (applicaties). Maar hoe dan ook is het een keuze van de maker van de software (of in sommige gevallen een tekort in de hardware) die de keuzes beperkt. WAV(PCM) is de norm, MP3 is een extra stap. Dat verklaart WAV voor een groot deel, nauwelijks extra programeerwerk en/of het gebruik van extra codecs en rechten die over het gebruik ervan mogelijk betaald moeten worden. De "keuze" voor mono is idd wat vreemd, het kan ipv een keuze dus ook een onoplettendheidje zijn van de maker. Niet aangedacht/foutje/iets wat bij een update verholpen zou worden (ware het niet dat er weinig geupdatet wordt aan simpele mobiels).