Wat betekend 16:9?

de Nokia 5230 heeft een 16:9beeldscherm tot en met 16.7miljoen kleuren... wat betekend 16:9???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Dat is de verhouding van je beeldscherm ; 16 eenheden breed en 9 eenheden hoog. Oude televisies waren 4 eenheden breed en drie eenheden hoog.

Hoe groot die eenheden dan precies zijn, dat hangt van de grootte van je scherm af. \het gaat echt om het aantal 'vierkantjes' dat je er in zou kunnen proppen. Dus een teeveescherm van 45 cm hoog is bij een verhouding van 16:9 45 :9 (=5) keer 16 is 80 centimeter breed.
En een schermpje van 27 centimeter hoog is 27 :9 x 16 = 48 centimeter breed.
Meestal wordt echter gerekend in inches, maar het zijn maar voorbeelden. De uiteindelijke grootte van het scherm wordt meestal aangegeven door de diagonaal te meten.

De verhouding van je beeldscherm zegt dus vooral of het normaal beeld of breedbeeld is. En dit is breedbeeld.

Toegevoegd na 34 minuten:
Je schermpje is dus ongeveer 7,1 bij 4 centimeter groot.
Tekenen gaat een stuk sneller en makkelijker dan rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap nog steeds niet hoe ik een beeldscherm van 8.1cm (diagonaal) te berekenen in hoogte X breedte...? hij snapt het wel zo te zien, wil jij dat voor mij berekenen, het hoeft niet hoor! maar het zou wel fijn zijn =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook een beetje lastig ; je moet namelijk daarvoor de verhouding weten. Maar ik ga er vanuit dat die dus 16:9 is ?
En dan de stelling van pythagoras natuurlijk ;-) Even uit de natte vinger. De diagonaal is dan C.
De overige zijden samen het kwadraat van die lengte (a2 +b2 is c2), a2 +b2 is dus ongeveer 65,61cm.
In een verhouding van 16:9 is dat -wederom afgerond - iets meer dan 42 x ongeveer 23, en dáár dan weer de wortels uittrekken. En dan wordt het voor mij te ingewikkeld. Dus vermoedelijk ben je sneller uit als je het gewoon even tekent. Maar kan het kloppen dat het om een schermpje van ongeveer 7 bij iets minder dan 5 centimeter gaat, een gameboy ofzo ? De diagoaal uitrekenen als je de lengte en de breedte weet is een heel stuk makkelijker.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht dat je de lengte en de breedte kon berekenen met alleen de diagonaal... maar toch bedankt! =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ls ik het teken kom ik op 7,1 bij vier ongeveer ; niet echt megagroot nee....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt de lengte en de breedte berekenen met alleen de diagonaal, als je de verhouding weet en dus weet hoe je de ' resterende' lengte moet verdelen. Daar wordt het wat lastig zonder zakjapannertje, en mijn worteltrekken is ook niet meer wat het geweest is. Nou, okee, is nooit veel geweest.

Andere antwoorden (4)

Dat is de verhouding van lengte en breedte van het beeldscherm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de verhouding tussen de hoogte en breedte van het beeldscherm. De een is "16" en de ander "9". Dat wil niet zeggen 16 en 9 cm, het kan elke lengte zijn, het zegt alleen hoe lang ze in verhouding tot elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verhouding van 16 bij 9, de zelfde verhouding die een breedbeeld tv heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het breedbeeld wordt meestal de televisietechniek bedoeld die een breed beeld heeft. Maar ook in de filmwereld en computers wordt breedbeeld gebruikt.

Een breedbeeld-televisieDe eerste televisietoestellen hadden een verhouding (aspect ratio) van 4:3 wat wil zeggen dat het televisiebeeld 4 eenheden breed en 3 eenheden hoog is. Rond 1950 werd het breedbeeldformaat geïntroduceerd zodat bioscopen konden concurreren met de televisie. Met een standaardtelevisie van 4:3 kon het breedbeeldformaat van een speelfilm niet goed afgebeeld worden, omdat die immers een veel wijder beeld heeft. Vanaf ongeveer 1992 begon Philips met breedbeeldtelevisie met een verhouding van 16:9. In 2005 was het merendeel van de televisieuitzendingen op de Nederlandse televisie nog in het 4:3 formaat.

Het nut van breedbeeld is dat de beeldverhouding van lengte en breedte meer overeenkomt met de beeldverhouding van onze eigen ogen. Het 4:3 formaat is bijna vierkant, terwijl onze ogen veel meer in de breedte kunnen waarnemen. Op 4:3 CRT-televisies die zijn ontworpen om PAL weer te geven, is de resolutie door verticale samendrukking van het verticaal uitgerekte 16:9 signaal hoger dan een 4:3 signaal, waardoor er in verhouding een hogere beeldkwaliteit is. De breedte van het beeld is hetzelfde, maar de beeldtoename lijkt in de breedte te zitten. Vandaag de dag worden er steeds meer LCD-televisies verkocht die HDTV weer kunnen geven. Dit zorgt voor nog meer beeldinformatie dan breedbeeld op PAL.