Kan men een mobiel opladen met 4,5v ipv 5v?

Ik wil mijn telefoon kunnen opladen met batterijen. Een powerpack is geen optie ben een paar weken zonder elektriciteit. Dus ik dacht. Als ik 3 batterijen in serie schakel kom ik op 4,5 uit. Dit is maar 0,5 minder dan de normale spanning. Gaat dit? Geeft dit geen problemen?

Ik probeer 't eerst uit op mijn oude telefoon. Gaat er tenminste niets ergs kapot

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In principe zit er in iedere telefoon een regelaar die zorgt voor het laden. Deze zorgt voor spanningscompensatie mits deze niet teveel afwijkt en zorgt voor het geregeld laden van je accu zodat deze optimaal (denk b.v. aan levensduur) en volledig opgeladen kan worden.

Het zal in principe wel lukken om je GSM op te laden mits deze leeg is. Dat leeg zijn is wel verstandig om te voorkomen dat stoom van je GSM naar de batterij kan lopen ook al is hiervoor mogelijk een bescherming in je GSM ingebouwd. Hoeveel je de GSM op kunt laden hangt af van de capaciteit van je externe batterijen.

Echter het laden van je GSM vraagt het nodige van je externe batterijen. Inderdaad moet de spanning kloppen, maar ook dat deze batterijen voldoende snel stroom moeten kunnen leveren. Die externe batterijen kunnen b.v. plotseling heel heet worden.

Het advies is om een powerbank te kopen. Deze is er voor gemaakt en bevat het juiste soort batterijen. Deze is beveiligd tegen overladen, kortsluiting en te hoge temperaturen.

Ter info: Een niet oplaadbare batterij van 1.5 V heeft doorgaans een iets hoger voltage als je deze voor het eerst gebruikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Koop een goede en liever niet een exemplaar waar je allerlei losse batterijen in kunt doen. Zie link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij heeft geen stroom daar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt ook wel solar powered opladers, waarmee je eventueel een powerbank mee kunt opladen, maar dat duurt langer en je hebt zon nodig,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben trouwens wel benieuwd waar de reis naar toe gaat en waar je wel kunt bellen maar geen stroom hebt

Andere antwoorden (1)

Je kan misschien een beetje bijladen, maar echt vol zal hij niet worden, je moet nl een hogere spanning aan bieden, om een laadstroom naar jouw accu te laten vloeien.