Klopt het dat de accu van een smartphone langer meegaat als je de mobiel af en toe uitzet?

Ik dacht altijd dat het goed was om je mobiel af en toe helemaal uit te laten gaan door de accu leeg te laten gaan. Nu hoorde ik dat het ook goed is als je af en toe de mobiel helemaal uitzet, klopt dat? In dit geval gaat het om een Nokia Lumia 520.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat is een feit. Accu's hebben een beperkt aantal laadcycli. Ze kunnen bijvoorbeeld 1000 keer volledig geladen en ontladen worden. Op het moment dat je je telefoon aan laat staan terwijl je hem niet gebruikt, wordt hij ontladen. Als je hem daarentegen uitzet vindt er geen, of slechts een zeer geringe ontlading plaats, waardoor je minder snel door het maximaal aantal laadcycli heen bent.

Ook het kort uitzetten van je mobiel kan al iets helpen om de levensduur van de accu wat te verlengen, omdat soms processen actief blijven, terwijl je ze niet meer gebruikt. Na opnieuw opstarten begin je weer met een schone lei. Als je 's nachts niet bereikbaar hoeft te zijn, kun je het best je telefoon uitzetten.

Volgens Apple kun je om de levensduur van je batterij te verlengen het best elke nacht je telefoon uitzetten, maar als dat niet lukt in elk geval 1 keer per week. Hth,
Sando
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over het af en toe uitzetten kan ik niks vertellen. Over het leeg laten lopen wel; dit is niet goed voor de batterij. Er wordt beweerd dat het de accuduur verlaagd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet geldt het bovenstaande voor accu's van het oude type. De huidige accu's moet je bij mijn weten juist niét helemaal ontladen.
(Zowel mijn Apple-mobieltje als Samsung-tablet geven trouwens bij een lagere voorraad dan 20% een seintje dat ze opgeladen "willen" worden.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad juist wel goed, omdat de accu daardoor wordt gekalibreerd. Stel, je wilt 112 bellen, je telefoon geeft aan nog genoeg te hebben voor 1 minuut, maar na 40 seconden valt hij uit waardoor je 112 niet kan bellen. Dat komt door de sensor die de capaciteit meet van de batterij, dat dat niet helemaal meer klopt. Iedere maand leeg laten lopen is daarom wel goed. En dus ook belangrijk, kijk maar naar mijn voorbeeld.