Je kunt zowat met alles QR-codes scannen. Zelfs het goedkoopste cameraatje leest die paar blokjes nog. Ja, dus.
escape
10 jaar geleden
Jazeker. Ik heb nu een 3.0 MP camera maar ik had er eentje met 2.0 MP en ging makkelijk. Ik had alleen moeite (nu nog met 3.0) om barcodes/streepjescodes te scannen. Maar QR codes ging prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas op! het gaat niet alleen om megapixels. Als je lens niet goed kan scherpstellen, kun je niet van dichtbij een scherp beeld krijgen. Met de frontcamera van veel toestellen kan het bijv. niet of nauwelijks. Zoek dus uit hoe het zit met de scherpstelling. 2 MP zou wel eens kunnen samengaan met geen goede lens of scherpstelling.

Dan nu de lange uitleg:

Elke telefoon met een camera waar een QR-lees-app op kan, kan zulke codes lezen. Eenvoudige, die alleen een website bevatten, een telefoonnummer of een email adres, zullen vast lukken. Dat zijn weinig blokjes, en ze zijn groot genoeg. De meeste codes op websites zijn zo. Een geografische positie (GPS informatie van een plaats) is al wat meer. Eigenlijk is het simpel: hoe meer informatie er in zit, hoe beter de camera moet zijn. Niet alleen megapixels dus, de scherpte van dichtbij geeft de doorslag. De camera van mijn tablet kan dat helemaal niet, die maakt van dichtbij onscherpe foto's. Is 3 of 5 megapixels, maar je kunt er bijna geen QR mee scannen. Maar ik had ook eens een telefoon die met 3 MP toch de meeste QR codes kon scannen.

Samengevat: goede scherpe foto's van dichtbij -> goed genoeg voor de meeste QR
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou zeggen waarom niet ik heb zelf ook een camera met 2.0mp en die scant het prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
QR-codes zijn speciaal gemaakt om met diverse toestellen gelezen te kunnen worden. Er zit namelijk een zeer grote foutmarge van 30% op, waardoor de camera slechts 70% correct moet lezen.

Verder hangt dit ook af van het scherpstellen van je camera. Als je een camera hebt die automatisch kan scherpstellen, zal dit zeer makkelijk gaan. Als dit niet kan, kan het zijn dat je gsm daar iets meer moeite mee heeft. Maar dit is normaal perfect mogelijk zonder problemen.