Het meest opvallende verschil tussen lcd- en amoled-schermen is de kleurweergave. Waar lcd-schermen de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk benaderen, laten amoled-schermen kleuren zien die er waarlijk uit spatten: de kleuren zijn veel verzadigder. Wat beter is, is niet te zeggen. Dit hangt namelijk van je eigen voorkeur af.
In het contrast zit ook verschil. Het contrast is het verschil tussen de weergave van donkere kleuren (zwart) en lichte kleuren (wit). Doordat amoled-schermen pixels kennen die volledig uit kunnen staan, kennen amoled-schermen in principe een oneindig groot contrast. Op het gebied van contrast kun je dus beter een amoled-scherm hebben.
Op het gebied van helderheid is het een ander verhaal. De schermen met amoled-techniek die momenteel op de markt zijn, kennen over het algemeen een maximale helderheid die toch een stuk lager is dan die van het gemiddelde lcd-scherm. Dit maakt dat telefoons met een lcd-scherm in fel (zon)licht beter zijn af te lezen dan smartphones met een amoled-scherm.
Qua kijkhoeken scoren beide schermen ongeveer even hoog. Onder ongeveer alle hoeken geven de schermen nog een goed beeld weer.
Amoled-schermen kennen naast het contrast nog een voordeel ten opzichte van lcd-schermen. Schermen met de amoled-techniek kennen namelijk minder onderdelen en kunnen dus dunner zijn dan schermen met de lcd-techniek. Hierdoor kunnen smartphones met een amoled-scherm dunner zijn dan smartphones met een lcd-scherm.
Hoewel amoled-schermen dunner te fabriceren zijn, kennen ze wel het nadeel dat de fabricage relatief duur is. De techniek is immers nog betrekkelijk jong.
Ten slotte is er nog het stroomverbruik. Doordat de pixels in amoled-schermen uit staan wanneer er zwart moet worden weergegeven, zal het stroomverbruik bij het weergeven van zwart, maar ook bij andere kleuren, lager zijn dan bij lcd-schermen. Alleen wanneer er erg veel wit moet worden weergegeven, zal het stroomverbruik bij amoled-schermen hoger zijn. Over het algemeen zijn amoled-schermen zuiniger dan lcd-schermen.