over 2012 (recenter kon ik niet vinden)

In 2012 had meer dan een kwart van de Belgen (28 procent) een smartphone, een stijging van 7 procent tegenover 2011. Toch ligt het aantal smartphonegebruikers lager dan het Europese gemiddelde van 48 procent. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Interactive Advertising Bureau (IAB) Belgium en het marktonderzoeksbureau InSites Consulting. IAB vindt dat data-abonnementen in ons land nog steeds te duur zijn.
Aan het onderzoek namen 7.827 internetgebruikers uit 19 verschillende landen deel. In België waren er 447 deelnemers. Uit de studie bleek dat meer dan de helft (59 procent) van de Europese smartphonegebruikers dagelijks via zijn of haar smartphone op het net surft. België (45 procent) scoort iets lager dan het Europese gemiddelde.

Het onderzoek peilde ook naar de redenen waarom Belgen zich (nog) geen smartphone hebben aangeschaft. Ongeveer de helft (55 procent) geeft aan dat ze er gewoonweg geen willen of dat hun huidige telefoon nog perfect werkt. Voorts zegt één op de vijf Belgische respondenten dat een data-abonnement te duur is.

"Ondanks de inspanningen van vele operatoren om de kostprijs van mobiel internet in België te verlagen, blijft deze nog steeds relatief hoog in vergelijking met onze buurlanden", zegt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.

Apps
Belgische smartphonegebruikers hebben gemiddeld 24 apps op hun toestel. Dat zijn er 6 meer dan in 2011. Dat apps niet enkel als ontspanning gebruikt worden, blijkt uit de top 5 van meest gedownloade app-types. Apps voor weervoorspelling en navigatie blijken populairder dan spelletjes en filmpjes.

http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/1615742/2013/04/16/Aantal-Belgen-met-smartphone-toegenomen.dhtml

verder

http://business.mobistar.be/nl/professionals/get-inspired/get-smarter/onderzoeksrapport-het-gebruik-van-de-smartphone-in-belgie