Autodieven worden steeds handiger: tegenwoordig werken sommigen met speciale apparaten die de auto van buitenaf scannen op de aanwezigheid van spullen met batterijen. Kan men zich beschermen tegen dit soort diefstal, vraagt dr. Jean Verburg uit Genk.
Dat het apparaat bestaat weten ze bij de lokale recherche in Houthalen-Helchteren, maar veel meer weten ze er ook niet over. "Het apparaat meet de batterijspanning die in een wagen aanwezig is. Dieven weten op voorhand dus niet welk apparaat (op batterijen) ze na het inbreken in de auto gaan vinden. Dat kan een laptop zijn, maar evengoed een zaklamp op batterijen. Andere toestellen die deze scanner vanop afstand kan herkennen zijn een gsm, een camera of een gps."

Dit bericht stond een tijdje geleden online, maar ik moet zeggen dat ik er helemaal niets van geloof. Het lijkt mij onmogelijk om van buitenaf de spanning van een accu te meten wanneer het apparaat aan/uit staat. Dat zou betekenen dat er een sterke 'straling' vanaf zou moeten komen en dat is niet het geval.

Negen van de tien keer wordt er ingebroken omdat mensen hun laptoptas niet goed genoeg opbergen of hun navigatiehouder op het raam laten zitten. Dit zijn allemaal signalen dat er wellicht wat te halen valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je een laptop uitgeschakeld, is hij feitelijk niet volledig uitgeschakeld. Omdat de batterij er nog opzit is er nog wat activiteit. Deze activiteit kan gescand worden.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee.
Elektronische apparatuur wat uit staat genereert niets.
Inbrekers scannen voertuigen op actieve signalen zoals bluetooth.
En natuurlijk visueel.

Er wordt wel eens gezegt dat een electrisch veld op afstand waarneembaar zou zijn, doch dat is slechts een broodje aap.
Het electrisch veld van een mobiel of laptop accu is op afstand niet waarneembaar, zeker als deze nog eens omgeven is in een metalen kooi ( faraday ) wat de auto/voertuig eigenlijk is.