Hoe werkt het trilsysteem van een mobiele telefoon?

Hoe werkt het mechanisme dat ervoor zorgt dat je mobiel trilt? Gaat er iets heen en weer, wordt er wrijving veroorzaakt? Hoe werkt het?

Bedankt!
~Amfi

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Een mobieltje trilt omdat er in het mobieltje iets heel hard ronddraait wat niet in evenwicht is.
Je ziet hetzelfde bij centrifuges waarbij het wasgoed in een knoedel gedraaid is en die dan door het washok beginnen te wandelen. Of bij keukenmachines waarbij bijvoorbeeld het deeg een klont vormt, ook die gaan heftig trillen. Je kunt het zelf proberen door bij een tol aan de rand een beetje kneedgum vast te maken. De tol draait niet meer mooi op een plek maar begint een beetje te dansen. Als je de tol nu in je mobiel zou kunnen doen begint die te trillen…telefoon!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan dit niet verzekeren dat dit juist is maar volgens dat ik al eens zag in doorzichtig ps3 controller denk ik dan dat het is een gsm ook zo is...

Het gaat namelijk zo:

er is een half rondje met de gevulde kant die zwaarder is,

Als dat gaat ronddraaien dan zwiert het zware stukje ultrasnel van de ene naar de andere kant zo gaat het toch bij een coltroller...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een miniatuur motortje met een halvemaanvormig gewichtje op de as gemonteerd.

Toegevoegd na 2 uur:
Op de link vindt je een dergelijk motortje zoals het in een BlackBerry telefoon zit.

Toegevoegd na 23 uur:
Op onderstaande foto een nog tamelijk groot formaat, in tegenwoordige gsm's zit een motortje van 4 à 5 mm doorsnede en een lengte van 1 cm.
In de link zie je een foto van een kleiner exemplaar.