Wat betekent AE-vergrendeling van de camera van mijn iPod en wat kan je ermee? (zie foto)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

AE = Automatic Exposure. Dit zorgt ervoor dat hij de lichtsterkte e.d. meet en gebruikt. Het is het vervolg op AF (Autofocus) waarbij er alleen scherp werd gesteld, maar de sluitertijd en diafragma zelf nog moest instellen. Dat gaat nu allemaal automatisch:

http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_(photography)#Automatic_exposure
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de iPhone heeft de camera een auto focus (AF) en auto exposure (AE) functie. Wanneer je de camera iets beweegt zal hij zich automatisch focussen en de belichting dusdanig aanpassen dat je geen overbelichte foto’s of video’s krijgt. Het is ook mogelijk om de auto focus te vergrendelen. Dan kan handig zijn bij het filmen van een persoon en wanneer je een onscherpe achtergrond wilt creëren wat een mooi effect geeft.

De functie AE/AF-vergendeling is al sinds iOS 4 aanwezig, maar is zeker nog niet bij iedereen bekend. Door gebruik te maken van de vergrendeling zal je camera niet meer automatisch focussen op objecten, maar alleen op een geselecteerd object en tevens wordt daarop de belichting aangepast.

Het vergrendelen van de focus is heel simpel. Normaal als je met je vinger tapt op het scherm met de camera app zie je vierkantjes verschijnen waarmee je dus kunt focussen.

Om de AE/AF-vergrendeling te activeren hou je je vinger enkele seconde op het scherm. Je ziet een paar keer het vierkantje verschijnen. Na enkele seconde haal je je vinger van het scherm en staat er boven de shutter knop ‘AE/AF-vergrendeling’. Nu is de focus vergrendelt en zal deze niet meer automatisch focussen.

Een hele handige functie, soms is het namelijk niet fijn dat je camera opeens gaat focussen wanneer je het niet wilt. Met de vergrendeling kun je dit tegen gaan. De vergrendeling werkt zowel op de foto als de video camera.

http://www.appletips.nl/ios-aeaf-vergendeling-in-camera-app/