Ben je strafbaar als jee iphone koopt via een veilingsite die gestolen is?

Als ik een iphone koop, en de eigenaar heeft of geen originele bon meer of heeft een nep bon (die ik niet van echt kan onderscheiden) en de telefoon blijkt achteraf gestolen te zijn. Ben ik dan strafbaar? en wordt de telefoon dan gelocked?

Toegevoegd na 2 minuten:
helaas kan ik de titel niet meer bewerken, ik bedoelde dus ... als je een iphone koopt ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je te goeder trouw iets koopt en de vorige eigenaar heeft een koopbon,die door jou niet van echt te onderscheiden is,geloof ik niet dat je strafbaar bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dan ben je strafbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kopen van gestolen goederen is heling en illegaal. In de praktijk wordt het gestolen artikel ingenomen wanneer wordt achterhaald dat jij het gekocht hebt. Wanneer je een prijs betaald hebt waarbij je kon aannemen dat het om gestolen goederen ging kun je worden aangeklaagd hiervoor.

Neem als voorbeeld het 'fiets kopen, 10 euro?'. Hierbij kun je ervan uitgaan dat dit geen eerlijk aanbod is. Echter '2de hands fiets te koop 150 euro' is voor de meeste fietsen wel redelijk.

Je bent dus sowieso strafbaar, maar als redelijk aangenomen kan worden dat je niet op hoogte was dat het product gestolen is wordt je niet gestraft. Het product moet je wel weer teruggeven.

Maar, lever je telefoon niet gewoon in bij de eigenaar. Speel het via de politie. Door het zelf aan te geven toon je in elk geval je goede wil en dat geeft al sterk aan dat je niet op de hoogte was eventuele diefstal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een vermoeden hebt, danwel redelijkerwijs zou kunnen hebben, en je koopt het gestolen object, dan maak je je schuldig aan heling, dit is inderdaad strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, waarom zou je? De verkoper bied het artikel aan als zijnde eerlijk, en jij bent niet helderziend....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent strafbaar als je gestolen voorwerp koopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent in beginsel strafbaar wegens heling als je gestolen goederen koopt. Als echter de opzet ontbreekt om een gestolen goed te kopen, ben je niet strafbaar. Het gaat er dus om of jij redelijkerwijs kon aannemen dat de telefoon niet gestolen was. Een erg lage prijs kan een indicatie zijn dat het om een gestolen goed gaat, maar ook het ontbreken van bon en/of lader.