Hoe wordt een telefoon gemaakt van af het moment dat hij wordt bedacht tot hij in de winkel ligt?

Hoe wordt dat gedaan?

Toegevoegd na 4 minuten:
Vanaf dat ze hem gaan ontwerpen totdat hij in de winkel ligt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Iedere fabrikant van mobieltjes heeft een researchafdeling en/of een afdeling productontwikkeling. Daar werken allerlei mensen, die verstand hebben van techniek, design, trends, ergonomie en misschien werken er ook wel sociologen en psychologen.

Er worden mobieltjes van de concurrentie uitelkaar gehaald en bestudeerd, onderzoek gedaan naar b.v. kleinere batterijen, handige toepassingen en gebruiksvriendelijkheid. Er wordt steeds gekeken naar afzetgebieden, waar de concurrentie mee bezig is, waar behoefte aan zou kunnen zijn, en d.m.v. allerlei consumentenonderzoek (dat kan ook uitbesteed worden) wordt gekeken wat consumenten belangrijk vinden. B.v. lichtere telefoons, energiezuinig, duurzaam, extra toeters en bellen etc.

Al die verschillende mensen vergaderen veel, en als het commercieel interessant lijkt om met een nieuw type op de markt te komen, dan wordt dat eerst uitvoerig onderzocht.

Vervolgens worden er een stel prototypes gemaakt en die worden getest op b.v. kwetsbaarheid, veiligheid, en d.m.v. testpanels wordt de gebruiksvriendelijkheid gemeten. Evt. worden er nog kleine aanpassingen gedaan.

Als dat allemaal is gebeurd, kan zo'n mobieltje in productie worden genomen. Dat kan heel snel gaan, en dat moet ook wel. Want als je te lang wacht, is je mobieltje alweer verouderd. Er wordt een productielijn gemaakt, en contracten afgesloten met toeleveranciers en afnemers. De tijd tussen het eerste besluit en het moment dat het ding in de winkel ligt, zal vast niet langer dan een half jaar zijn. Het is dan alleen maar hopen dat zo'n toestel aanslaat, want misschien is de concurrentie je alweer een stap voor, en dan moet zo'n fabrikant weer overnieuw beginnen.