kan het kwaad om met je mobiel onder je kussen te slapen?

En als dat geen kwaad kan, wel als je dan een sms of whatsapp binnen krijgt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Volgens een Belgisch onderzoek slaap je minder diep door de straling die je telefoon uitzendt.

Uitgaande van dit onderzoek is het dus beter om je telefoon op het nachtkastje te leggen of in een andere kamer. Zo kun je ongestoord van je nachtrust genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan zeker kwaad.

Maar, anders dan veel mensen nog steeds denken, komt dat niet door de straling.

Een mobieltje dat op standby staat, straalt namelijk helemaal niet. Dat komt doordat de zender de grootste stroomverbruiker van een mobieltje is. De fabrikant haalt hogere verkoopcijfers wanneer hij met een zo hoog mogelijke standby-tijd kan adverteren. Om die tijd zo hoog mogelijk te laten zijn, zet hij de zender helemaal uit als het niet nodig is te zenden.

In de standby-stand staat alleen de ontvanger aan. De zender is niet nodig, en staat dus uit om stroom te sparen.

Slechts eens in de zoveel tijd laat het mobieltje aan het netwerk weten, dat het nog aanstaat. Bij mijn mobieltje is dat eens in de vier uur. Dan maakt hij gedurende drie seconden even contact met het netwerk. Mijn mobieltje straalt dus elke vier uur drie seconden lang. Verder komt er absoluut *geen* straling uit - tenzij ik natuurlijk bel of gebeld word, maar daarvan is ‘s nachts geen sprake.

Maar: ondanks het feit dat jouw mobieltje dus niet straalt, is het toch slecht voor je nachtrust. Hoe komt dat dan?

Dat komt door jezelf.

Veel mensen zijn op de één of andere manier alert als hun mobieltje naast het bed ligt. Dat komt doordat ze onbewust wachten of er misschien een SMS-je binnenkomt.

Dit effect is te vergelijken met een ziek kind in huis. Wanneer je kind erg ziek is, slaap je slechter. Dat komt doordat je continu alert bent, klaar om bij het minste teken van onraad uit je bed te springen om je kind te helpen.

Mensen die hun mobieltje op de slaapkamer leggen, zullen om dezelfde reden minder goed slapen wanneer het mobieltje in de slaapkamer ligt.

--

Wil je goed slapen, dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel je zet je mobieltje uit. Ofwel je laat je mobieltje aan staan, maar dan moet je het ergens neerleggen waar je zeker weet dat je het *niet* kunt horen wanneer er een SMS of whatsapp binnenkomt.

Van deze twee is uitzetten het beste. Anders kom je in de verleiding om tóch even op je mobiel te kijken als je toevallig even wakker wordt, of als je 's nachts toch je bed uitmoet om naar het toilet te gaan. Dan is je aandacht toch even bij de buitenwereld en je vrienden, je wordt alert, en daardoor kun je de slaap niet meer vatten.

Kortom: uit met dat ding!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je uitleg ben ik het hellemaal eens. Alleen je conclusie niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat kan natuurlijk - maar ik ben wel benieuwd *waarom* je het niet eens bent met de conclusie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ool
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan is er geen reden om je telefoon aan te laten staan. Zou het kunnen dat je *denkt* dat je gewoon doorslaapt, maar dat je in werkelijkheid toch even lichtjes wakker wordt zonder dat je daar later iets van herinnert? Wie weet hoeveel beter je slaap zou zijn als je niet continu half zou worden gewekt. Misschien zou je dan aan 8 uur slaap genoeg hebben, en 's ochtends uitgerust genoeg zijn om vanzelf wakker te worden - of misschien wél door je alarm te kunnen worden gewekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de verklaring van jou klinkt heel plausibel. Echter om nu te zeggen dat het kwaad kan gaat mij veel te ver. Zelfs een minder goede nachtrust kan nog steeds goed genoeg zijn. Bovendien de vraag of jouw redenatie voortspruit uit jouw logisch denken of uit daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek. MEt bovendien de restrictie of e.e.a. dan ook geldt voor onze vraagsteller. In mijn ogen dus allemaal spijkers op laag water zoeken. Ik zie meer gevaren voor het mobieltje dan voor de slaper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bind mijn mobieltje altijd aan mijn onderbroek , in de trilstand. Op die manier ben ik niet bang écht wakker te worden van een SMS of een oproep omdat hij tot in zekere mate in mijn droom beland. Iemand die mij écht nodig heeft moet maar een paar X bellen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Een mobieltje op trilstand in je onderbroek... het is maar waar je van houdt... Is het mobieltje waterdicht? ;-)