Waarom mag een iPod tijdens het vliegen wel worden gebruikt, maar een mobiel op vliegtuigmodus niet?

Ik lees op de website van KLM dat je telefoon tijdens de reis helemaal uit moet, en niet op vliegtuigmodus mag staan. Een iPod mag wel worden gebruikt.

Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Op mijn laatste vlucht werd er duidelijk omgeroepen dat een telefoon in vliegtuigmodus tegenwoordig is toegestaan

Toegevoegd na 38 minuten:
De daadwerkelijke reden hiervoor is nogal vaag. In eerste instantie werd er altijd gezegd dat het was vanwege radio golven die storing kunnen veroorzaken (er is een heel oud geval waarbij een gameboy storing veroorzaakte met de flight apparatuur.) , anderen zeggen weer dat het niet tijdens opstijgen en landen mag omdat je toestel dan wel eens willekeurig door het vliegtuig heen geslingerd kan worden met alle gevolgen van dien.
De storing is een non-argument, daar veel piloten tegenwoordig een iPad in de cockpit erbij hebben, en sommige apparaten zoals een Kindle E-reader nog minder straling uitgeven dan een scheerapparaat (die je weer WEL mag gebruiken). Ook is het niet zo dat het gebruik van meerdere apparaten (bijvoorbeeld 100 iphones aan boord) ineens MEER stralgin zou veroorzaken, je kan dit niet zomaar optellen omdat ze veelal dezelfde frequenties gebruiken.
Kortom, allemaal onzin, maar ze wachten allemaal af, zolang de andere maatschappijen niets doen, nemen ze zelf geen risico. Nu ik dus tijdens een vlucht al duidelijk te horen kreeg dat flight mode was toegestaan denk ik dat het niet lang zal duren voordat de andere maatschappijen zullen volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was die laatste vlucht bij `KLM dan? Elke maatschappij heeft weer zijn eigen regels hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vlieg regelmatig met Germanwings en Ryanair. Bij beide wordt altijd omgeroepen dat telefoons uitgeschakeld moeten worden: 'mobile phones are not permitted during take-off and landing, even in flight mode'. Bij Germanwings deden ze over mijn iPod touch niet moeilijk, maar bij Ryanair moet ook deze uit (alle elektrische apparaten uitschakelen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was idd geen KLM maar ze lopen elkaar natuurlijk allemaal na ... Anders ga je bij de ander vliegen .. Mag het dus vandaag niet, dan morgen wellicht en anders binnenkort ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Het klopt dat vliegmaatschappijen afwachten. Of piloten hun telefoon en ipad aanhouden kan ik niet bevestigen, maar het zou me niet verbazen. Voor wat betreft telefoons: stewardessen kunnen niet continue bij iedereen controleren of de flight modus aan staat. Vandaar de wat rigide maatregelen. Over het algemeen moet je electronische apparatuur tijdens stijgen en landen even opbergen. Ik heb nog nooit gehad dat ik mijn Ipad, iPhone of laptop niet mocht gebruiken tijdens de vlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dit een stom antwoord of whatever, maar ik doe m'n mobiel nooit uit en iPod (voorheen) ook niet op vliegmodus en er was helemaal niets aan de hand? Ik merkte iig niets.. iPod nu trouwens wel op vliegmodus omdat mn iPod touch anders in de lucht naar WiFi gaat zoeken en das zonde vd battey
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
feitelijker : je mobiel gaat ook op zoek naar 2g/3g masten hoor.. dat kost nog meer dan wifi