Waarom mag een iPod tijdens het vliegen wel worden gebruikt, maar een mobiel op vliegtuigmodus niet?

Ik lees op de website van KLM dat je telefoon tijdens de reis helemaal uit moet, en niet op vliegtuigmodus mag staan. Een iPod mag wel worden gebruikt.

Waarom is dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op mijn laatste vlucht werd er duidelijk omgeroepen dat een telefoon in vliegtuigmodus tegenwoordig is toegestaan Toegevoegd na 38 minuten: De daadwerkelijke reden hiervoor is nogal vaag. In eerste instantie werd er altijd gezegd dat het was vanwege radio golven die storing kunnen veroorzaken (er is een heel oud geval waarbij een gameboy storing veroorzaakte met de flight apparatuur.) , anderen zeggen weer dat het niet tijdens opstijgen en landen mag omdat je toestel dan wel eens willekeurig door het vliegtuig heen geslingerd kan worden met alle gevolgen van dien. De storing is een non-argument, daar veel piloten tegenwoordig een iPad in de cockpit erbij hebben, en sommige apparaten zoals een Kindle E-reader nog minder straling uitgeven dan een scheerapparaat (die je weer WEL mag gebruiken). Ook is het niet zo dat het gebruik van meerdere apparaten (bijvoorbeeld 100 iphones aan boord) ineens MEER stralgin zou veroorzaken, je kan dit niet zomaar optellen omdat ze veelal dezelfde frequenties gebruiken. Kortom, allemaal onzin, maar ze wachten allemaal af, zolang de andere maatschappijen niets doen, nemen ze zelf geen risico. Nu ik dus tijdens een vlucht al duidelijk te horen kreeg dat flight mode was toegestaan denk ik dat het niet lang zal duren voordat de andere maatschappijen zullen volgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100