GPS loggers loggen vaak 'lokaal' op het device zelf. Je kunt vaak achteraf kijken welke data is opgeslagen wanneer je dit van het device kopieert.

GPS trackers doen het zelfde alleen is er vaak sprake van een netwerkverbinding, vaak via mobiel internet, die de data direct beschikbaar stelt aan derden. Dit kan bv je werkgever zijn, of een organisatie welke wil zien waar een bepaald object is welke is voorzien van zo'n GPS tracker.