Samsung galaxy uit de schappen!?

Ik heb dit gerucht van vrienden gehoord.

Het verhaal gaat dat Apple niet meer wil dat Samsung de Galaxy reeks verkoopt.

Is dit waar?

(ik schrok hier nogal van)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen gerucht ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rechter moet nog oordelen, het is geen gerucht de rechtzaak is al geweest en in australie heeft de galaxy tab een importverbod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij gaat het alleen om de galaxy tab.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nou waarom ik apple haat, als ze concurrentie krijgen gaan ze rechtzaken aanspannen in plaats van gewoon de klanten te laten kiezen wat ze willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, je weet duidelijk niet waar je over praat. Samsung wou iets verkopen dat bedacht was door Apple, en dat mag gewoon niet. Zo simpel is het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apple is gewoon jaloers omdat Samsung succes heeft. Ik zag laatst zelfs staan dat Apple de bewijsfoto's heeft vervormd. Ze hebben dus de Galaxy Tab breder gemaakt zodat hij nog meer (nouja "nog meer", zo erg lijkt ie er niet op) op de iPad lijkt!! Gaat echt nergens meer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heeft Wow wel een beetje gelijk. Als je nooit iets zou mogen verkopen wat is bedacht door een ander, zou Apple ook niks kunnen verkopen, want alles wat zij verkopen, is ooit al bedacht door een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bazorg ik weet heel goed waar het overgaat omdat ik het nieuws vanaf het begin al volg.
Apple vind dat de galaxy lijn teveel lijkt op de iphones en ipads van apple.
Dat de telefoons op elkaar lijken is niet te voorkomen, net als bij televisies die allemaal dezelfde vorm hebben lijken smartphones met touchscreens en tablets op elkaar.
Dat is bijna niet te voorkomen omdat je een scherm nodig hebt en niemand wilt scherpe hoeken omdat die kleding kunnen beschadigen, dan kom je dus uit op een rechthoekige telefoon of tablet met afgeronde hoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees even mijn antwoord, daar staat het duidelijk in beschreven. Apple is helemaal niet jaloers of iets in die richting, Samsung heeft gewoon verkeerd gehandeld, en dat pakt nu even slecht voor ze uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net even gekeken op nu.nl, samsung gaat de manier waarop gescrolld en ingezoomd word bij foto's veranderen en dan is er geen probleem meer, bovendien word de galaxy s2 binnenkort gelanceerd in amerika.

Het beste antwoord

Ja, het is een heuse oorlog. En daarin worden vooral met patenten gestreden. Dus rechtzaken dus.
Vandaag heeft de NL-rechtbank Apple in het gelijk gesteld voor wat betreft 1 patent. Namelijk dat het bladeren van foto's gelijk is aan die van Apple en wat zij als een patent hebben vastgelegd.
Het gevolg daarvan dat vanaf oktober er geen Galaxy toestellen (drie varienten) meer verkocht mogen worden.
Maar Samsung zou een software update kunnen uitbrengen om dit stukje te veranderen en daarmee het patent te omzeilen. Het gaat hierbij alleen om een stukje manier van gebruik.

De overige claims dat samsung teveel uiterlijk op Apple lijkt zijn allemaal van tafel geveegd. Maar 1 patent is al voldoende om verkoop stop te laten zetten. En dat is ook de reden waarom bedrijven dure patenten laten vastleggen. Dus Apple is hierin in zijn recht.
Nog afgezien dat Apple in de rechtzaken van NL en Duitsland met 'bewijsmateriaal' heeft gerommeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En twee berichten later: http://tweakers.net/nieuws/76361/samsung-blijft-galaxy-s-ii-in-nederland-verkopen.html

Andere antwoorden (5)

Ja Apple heeft een rechtzaak tegen Samsung aangespannen omdat de producten teveel op de iDingen lijken. De rechtzaak over de Galaxy Tab is verloren en Samsung mag die dus nog gewoon verkopen. De Galaxy telefoons mogen officieel niet meer verkocht worden maar Samsung gaat toch door met de verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel simpel eigenlijk:

Apple heeft een mechanisme tijdens het foto's kijken ontwikkeld wat erg handig is (het heeft te maken met foto's sliden tijdens het inzoomen)

Aangezien Apple dit bedacht heeft, en ze het zo handig vonden, hebben ze er octrooi op gezet, en daarmee gezegd dat alleen Apple het mag gebruiken.

Samsung heeft vervolgens in de galaxy II telefoon datzelfde trucje gebruikt tijdens het foto's kijken. Dus het idee van Apple gebruikt voor hun eigen product.

Apple vind dit niet eerlijk en wil dus niet dat het met datzelfde idee verkocht wordt, en dat mag volgens de wet ook niet, want er staat een octrooi op.

Vervolgens heeft de rechter gezegd dat de mobiel(s) niet verkocht mogen worden, en dat gaat over 7 weken in. Samsung hoeft alleen maar een kleine update te doen in hun software en dan is het probleem opgelost.

En nu zit iedereen te zeuren dat Apple gemeen is en zo hun concurrentie kinderachtig uitschakelt. Terwijl dat niet het doel is van Apple, ze willen gewoon niet dat hun idee door anderen wordt gebruikt, en ik geef ze groot gelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze dingen zijn natuurlijk niet te voorkomen als mobieltjes zoveel op elkaar gaan lijken. En Apple en Samsung gaan misschien wel veel meer van dit soort 'ruzies' krijgen. Maar that's the way life works.

Toegevoegd na 15 minuten:
Verder is Samsung inderdaad bezig met hun besturingssysteem zo aan te passen dat het wel weer verkocht mag worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die manier van inzoomen kan met elke telefoon die beschikt over multitouch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De manier van inzoomen wel, maar om ingezoomd door te scrollen naar de volgende foto is een heel mooi mechanisme bedacht door een van de mensen van Apple, en daar zit de octrooi op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt allemaal en ik ben zelf ook pro Apple, maar het gaat inmiddels niet meer alleen over dat scrollen van foto's, maar ook over de vorm van de Galaxy, de layout, etc. etc. Apple heeft heel de rechtszaak uitgebreid en op sommige punten gaan ze iets te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@unoon, ik ben het helemaal met je eens! sommige dingen gaan een beetje ver, maar het punt waar ze nu op hebben 'gewonnen' vind ik hartstikke rechtvaardig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bazorg: klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke ik zal eerlijk zijn als apple het heeft bedacht dan vind ik dat apple gelijk heeft, maar het is niet de fout van samsung maar van google, de maker van android.
Wel toevallig dat apple er nu pas mee komt, op het moment dat de galaxy zo populair word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uiteindelijk heeft het allemaal met geld te maken. als samsung netjes licentierechten aan apple betaalt wordt apple nog rijker en is iedereen gelukkig en tevreden.
Ja kijk anders op nu.nl daar staat meer informatie of op iphoneclub verder heeft samsung een rechtzaak verloren omdat; het scrollen van foto's te veel op het scrollen van foto's op de iphone leek. De mobielen die niet meer worden verkocht:samsung galaxy 1/2 en de galaxy ace.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Samsung gaat het onderdeel van de software herschrijven waar het allemaal om ging (foto's bekijken) en dan hoeven ze niet uit de schappen te worden gehaald.
escape
12 jaar geleden
ja en nee. het gaat niet om alle tablets van samsung. Verwachting is verder dat de serie die nu verboden is te verkopen over een paar maanden alweer te koop is. Samsung zal hoogstwaarschijnlijk ongeveer dezelfde tablets op de markt brengen maar met een eigen besturing. ze zagen het verbod al aankomen en waren er al druk mee bezig. ze verweren zich zelfs tegen het verbod, want volgens samsung hebben ze het niet van apple gekopieerd.

"Samsung zegt dat het idee voor een computer á la de iPad al zichtbaar was in de film 2001 van Stanley Kubrick uit 1968."