Waarom gebruiken veel (veiligheids)diensten nog steeds een portofoon terwijl mij een mobiele telefoon in deze situaties handiger lijkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een portofoon heeft direct contact, zonder tussenkomst van een netwerk.
Er hoeft dus niet eerst een nummer gedraaid te worden.
Bovendien kunnen alle medewerkers tegelijkertijd alle communicatie volgen, zodat coördinatie veel eenvoudiger is. Het vereist wel een etherdiscipline, je moet duidelijk aangeven wanneer jouw bericht voltooid is, je moet steeds bij aanvang van je bericht melden wie je bent en voor wie het bericht bestemd is.
Het systeem is onafhankelijk van een overbelast GSM netwerk, juist in noodsituaties erg gewenst.

Grtz. Koos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal correct! Ik loop ook werkdagelijks met zo'n ding te sjouwen. Zou dat nou echt niet wat lichter kunnen? Of worden ze dan nog makkelijker per ongeluk mee naar huis genomen? :-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (4)

Met een portofoon kunnen ze op een bepaalde kanaal meerdere personen tegelijk bereiken, ook heb je geen last van mobiele kosten.

Soms is het inderdaad handiger om de mobiel te gebruiken, maar het is dus een heel anders systeem speciaal opgezet voor deze (veiligheids)diensten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Je kan direct antwoorden veel sneller dan met een Mobile telefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee belangrijke redenen:
1) je kan met meerdere tegelijk communiceren met een portofoon.
2) je bent niet afhankelijk van een (extern) netwerk. In een crisissituatie kan het GSM netwerk uitvallen of overbelast raken. Dan kan je met een telefoon niet meer communiceren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord!
Daar voor is de Mobilofoon ;)