waarom werkt een capacitief touchscreen beter met de platte vinger en minder/niet met de nagel?

Was vanuit de Nokia N97 mini gewend om met de ruimte tussen de nagel en vinger te werken op de touch scherm. Maar met de Blackberry Torch 9800 werkt dat heel slecht. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een capacitief touchscreen werkt omdat je de capaciteit (electrische grootheid, net als 'weerstand', maar dan anders) beïnvloed op de plek waar je het aanraakt. Het scherm heeft een geleidend laagje, en door de geleidende 'zak water' genaamd vingertop er bij te houden verandert de capaciteit op dat plekje, wat wordt geregistreerd. Je hoeft dus ook niet te drukken. Aanraken is voldoende, sommige soorten knakworst schijnen uitstekende 'stylussen' te zijn.

Bij een resistief touchscreen druk je twee geleidende laagjes tegen elkaar, waardoor de weerstand op dat plekje verandert. Dit gaat dus juist door er op te drukken, liefst op een klein plekje met iets hards.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje voor je antwoord. Heel duidelijk uitgelegd.