Omdat dat goedkoop is zodat ze goedkopere producten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn lage loon landen. Daar hoef je arbeiders niet zo veel te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nokia is een Fins product en in Europese landen zijn arbeidskrachten vele malen duurder dan in derde wereldlanden. Dus net als alle andere grote concerns heeft ook Nokia er voor gekozen om de productie in goedkopere landen uit te voeren. Zo blijft het voor de rijke westerse landen toch betaalbaar en kan ze beter concurreren met andere grote telecom organisaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er in deze landen veel werkelozen zijn, probeert Nokia door de produktie naar deze landen te verleggen de werkgelegenheid te verhogen, en door de verdiensten van deze mensen, het leven wat prettiger voor hun te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de goedheid van hun hart? Was dat maar waar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, ik vrees dat u de plank volledig misslaat. Veel arbeiders worden daar juist uitgebuit en werken 12 uur per dag voor een karig loontje en onder slechte omstandigheden.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
+1 Uitstekend antwoord
Dit ligt niet alleen aan de lage lonen in de desbetreffende landen. In zuidoost Azië bijvoorbeeld zijn staten die een geringe bestuurlijke daadkracht tentoonspreiden en geplaagd worden door corruptie. In deze landen stallen centrumlanden (de rijke landen in de wereld) dan vervuilende activiteiten die in de eigen regio verboden zijn door milieuvoorschriften. Dit noemt men ook wel ruimtelijke omwenteling.

En om zuidoost Azië aantrekkelijk te maken voor buitenlandse multinationals gebruiken deze landen lokkertjes zoals: belastingvrije invoer van grondstoffen en uitvoer van producten, goedkope grond, gebouwen en havenfaciliteiten, geen of weinig belasting op winsten goedkope arbeidskrachten en geen of gemuilkorfde vakbonden. Die faciliteiten gelden vooral in zogenaamde EPZ's:export proccesing zones. dit zijn gebieden bij havens of luchthavens waar multinationals zich exclusief kunnen vestigen.

Kortom de landen in zuidoost Azië voeren een beleid van exportgeorienteerde industrialisatie. daarbij probeer je zoveel mogelijk producten te vervaardigen die in rijke landen verkocht kunnen worden. om vier landen is dit zeer goed gelukt: Singapore, Taiwan, Zuid-Korea en Hongkong. de productie en welvaart groeiden snel en deze landen worden ook wel de Aziatische tijgers genoemd of NIC's(new industrialized country's)

Al deze redenen zijn dus aantrekkelijk voor Nokia om hun telefoons in (semi-)periferie te produceren.

Ik hoop zo je vraag goed beantwoord te hebben!