Ik heb een abonnement met Tele 2 afgesloten voor een nieuwe telefoon terwijl ik 17 ben, kan dit?

Ik heb onlangs een abonnement met Tele 2 afgesloten onder mijn eigen naam, terwijl ik 17 ben. Wettelijk moet je hier 18 voor zijn. Bij bezorging staat dat mijn ID gecheckt wordt. Ik ben over anderhalve maand 18. Ik weet dat dit ook onder naam van je ouders kan, maar dit leek mij makkelijker. Zal bij het checken van mijn ID mijn bestelling worden afgekeurd omdat ik nog geen 18 ben?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Je bestelling wordt helaas afgekeurd. Ofwel, degene die het toestel levert, zal het toestel weer meenemen.
Identificeren bij aanschaf van toestel met tegoed, luistert heel nauw. Helaas wordt er heel veel fraude gepleegd.
Alle gegevens die je doorgeeft tijdens de bestelling, moeten 100% kloppen tijdens de levering. Bij de voorwaarden heeft vast gestaan dat je minimaal 18'jaar moet zijn.
De koerier maakt ook vaak een kopie van je ID en vaak moet je €0,01 overmaken met iDEAL om je rekening te verifiëren.
Kijk maar eens bij de link:
Veel gestelde vragen, vraag 6.
https://www.belsimpel.nl/klantenservice/abonnementen/wat-moet-ik-opsturen
Dit geldt voor alle providers: 18 jaar.

Ik stuur ook een foto met een antwoord op de vraag of iemand zich kon identificeren met een kapot ID. Het antwoord is dat dat zelfs niet geaccepteerd wordt.

Ook ken ik iemand die een abonnement met toestel had besteld op de achternaam van de man (was getrouwd en droeg de naam van de man). Tijdens het identificeren, werd het paspoort niet geaccepteerd (staat op meisjesnaam). Pas toen ze het trouwboekje liet zien (en daar ook een foto van gemaakt werd) werd het toestel ook geleverd.

Kijk of je de levering kunt uitstellen totdat je echt 18 jaar bent.
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
NOOIT een kopie van je id laten maken door een koerier of een telecom aanbieder. Dat is bij wet verboden en mogen zij niet vragen. Je id bekijken mag, een kopie maken niet.
Computoon
4 jaar geleden
Dat is onjuist. Een telecomprovider mag een kopie maken. Maar: "Veilige kopie met afscherming identiteitsgegevens Een telecombedrijf mag uw legitimatiebewijs kopiëren of scannen, maar moet de pasfoto en het Burgerservicenummer (BSN) afschermen. Wat verschillende bedrijven met uw identiteitsbewijs mogen, staat op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens." Aldus info op de site van de Rijksoverheid.
Computoon
4 jaar geleden
"Mag een telecombedrijf een kopie van mijn identiteitsbewijs maken? Vraagt u een abonnement voor een mobiele telefoon aan? Dan mag de telecomaanbieder een kopie of scan van uw identiteitsbewijs maken. Hierbij moeten in ieder geval uw burgerservicenummer (BSN) en uw pasfoto zijn afgeschermd. Een (afgeschermde) kopie of scan van het identiteitsbewijs is bedoeld om achteraf te kunnen bewijzen wie het gsm-abonnement heeft afgesloten en om identiteitsfraude tegen te gaan.
Bestrijding (identiteits)fraude Om fraude tegen te gaan en fraudeurs op te sporen, hebben telecomaanbieders en de politie afspraken gemaakt. Eén van die afspraken is dat telecomaanbieders voor dit doel een afgeschermde kopie of scan mogen maken van iemands identiteitsbewijs."
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat wordt inderdaad zo gedaan.
Anders kun je het duurste toestel bestellen en is de vogel gevlogen.
Eigenlijk is het een lening, want je krijgt het toestel al met elke maand tegoed. Hierna ga je maandelijks betalen/ aflossen.
Degene die levert, vertrekt gewoon met toestel als je weigert.
Bedankt voor de reacties computoon. Super informatie.