Kan je in je proeftijd een mobiel kopen?

Hallo, sinds kort werk ik en krijg ik bijna mijn eerste salaris. Ik wil met mijn eerst salaris graag een telefoon kopen (telefoon+abbonement) maar ik zit nog in me proeftijd. Sommige mensen zeggen tegen mij dat je eerst je proeftijd af moet maken en daarna een abbonement kan kopen klop dit? Of kan ik gewoon gelijk een telefoon kopen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
Reddie
5 jaar geleden
Het kopen van een telefoon heeft niets met werk of proeftijd te maken.
Het gaat er alleen om of je het kunt betalen.
Je abonnementskosten komen elke maand terug.

Antwoorden (2)

Je moet voldoen aan de inkomenstoets. Vaak gebeurt de toetsing op basis van gegevens die je zelf naar waarheid moet invillen. En als je een inkomen hebt en dat inkomen hoog genoeg is (en er geen negatieve dingen blijken uit dr check) kun je die telefoon naar keuze kopen.

Is dat verstandig als je nog in de proeftijd zit? Nee, want als er onverhoopt een eind komt aan het werk in de proeftijd zit je wel aan de verplichting vast.

Bedenk dat je een BKR-registratie krijgt als je een schuld krijgt. Een telefoon die je op afbetaling koopt, is een schuld. Zou je het werk kwijtraken, dan loopt de aflossingsverplichting door..

Mijn advies zou zijn: wacht met de aanschaf tot je uit de proeftijd bent EN betaal de telefoon zelf in 1 keer. Ga een abonnementsvorm aan die niet gekoppeld zit aan de aflossing van het toestel.
De inkomenstoets is op 01-05-17 ingegaan. Een artikel uit die tijd:

"Consumenten moeten bij een smartphone die duurder is dan 250 euro eerst aan kunnen tonen dat ze de maandelijkse aflossing kunnen betalen.

Per 1 mei moeten telecombedrijven namelijk voldoen aan de strengere wetgeving voor kredietverstrekkers. De ‘gratis’ smartphone bij je abonnement wordt voortaan gezien als lening.

Een lening betekent dat je een schuld hebt. En dan kom je al snel uit bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.

Is het toestel duurder dan 250 euro en wil je dat afbetalen in meer dan drie maandelijkse termijnen, dan krijg je een BKR-registratie. Dat kan ertoe leiden dat de maximale hypotheek die je kunt krijgen met duizenden euro’s omlaag gaat.

Daarnaast neemt het telecombedrijf een inkomens- en lastentoets af om vast te stellen of de koper kredietwaardig is."
Toegevoegd op 30 mei 2018 04:38: tekst
5 jaar geleden
Ja hoor, je hebt al een abbonement voor 2,50/mnd, dus geen enkel probleem.
Het word natuurlijk anders als je een abbonement van 45euro/mnd gaat afsluiten, maar een normale telefoon, hoeft geen probleem te zijn.