Heeft het zin om een router te kopen die maximum snelheid heeft van 1300Mbit/s?

Wij hebben het gemiddelde abbonement van ziggo dat voor een snelheid zou zorgen van 200Mbit/s. En met het duurste abonnement zou het een snelheid hebben van 400Mbit/s. Maar dit is veel minder dan 1300Mbit/s die bereikt zou kunnen worden door 5ghz. Heeft het dan zin om toch deze router te kopen (als beste getest bij de consumentenbond) of kunnen we ons geld beter besteden aan een goedkopere router die een minder hoge snelheid aan kan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou je de modellen kunnen opgeven? Als ook de apparaten die je ermee gaat gebruiken (smartphones+laptops).

Antwoorden (1)

Dat ligt eraan. De snelheid die Ziggo aangeeft is je maximale internetsnelheid, de snelheid die je router aangeeft is je maximale netwerksnelheid (over Wi-Fi, over bekabelde apparaten zal 1Gbit/s zijn).

Als je veel bestanden overpompt tussen de PC's in je netwerk is de 1300Mbit van belang en als je gaat internetten is de 200Mbit van belang.

Dan heb je nog het afstandsverval wat optreedt bij Wi-Fi en met gloednieuwe routers en gloednieuwe Wi-Fi-standaarden dat je apparaten niet eens die hoge snelheden aan kunnen.

Je nieuwe router maakt gebruik van de Wifi-AC-standaard, je mobiele telefoon en laptop misschien nog van de iets oudere Wifi-N-standaard (soms wel 5Ghz /5G genoemd). Je hebt dan te maken met een zwakste link in de schakel. Mocht je toevallig een splinternieuwe laptop hebben die wel al AC ondersteunt kan je wel voordeel hebben.

In de praktijk kan een nieuwe router dus nogal eens tegenvallen, maar kan deze naarmate het aantal apparaten in huis stijgt die AC ondersteunen men toch achteraf gezien een goede aankoop gedaan kunnen hebben.

De "zin" is dus afhankelijke van de huidige en toekomstige Wi-Fi-apparaten, de afstand tussen apparaten en router en de vraag of je tussen apparaten gaat delen (streamen, kopiëren).

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor laptops kan je natuurlijk wel een WiFi-AC-dongle kopen zodat je toch de hogere snelheid kan halen.
https://nl.hardware.info/reviews/5852/21-usb-80211ac-adapters-review-alles-op-80211ac

Wat echter vaak belangrijker is dan snelheid is een goed bereik, dat zou met AC verbeterd zijn, maar zal alleen weer effect hebben met router en apparaat die AC-standaard ondersteunen.