Volgens mij kan dat wel als je een vast inkomen hebt en je ouders garant staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als uw minderjarige kind een betaalrekening opent, kan dat alleen met toestemming van de ouders. Daarom moet een ouder ook het aanvraagformulier mee-ondertekenen. Door toestemming te geven stelt de ouder zich automatisch garant voor een eventueel saldotekort.
Rood staan kun je beter voorkomen want het is lastig om je saldo weer positief te krijgen. Je kunt geen geld meer pinnen, je betaalt rente over het bedrag (dus het kost je nog meer geld!) en wanneer als jij je maximum roodstand bereikt heb worden je rekeningen niet meer automatisch van je bank af gehaald en moet je wanneer je weer geld heb opnieuw opdracht geven om het geld er af te laten halen, waardoor het geld te laat komt bij de ontvanger.

Bij een roodstand zal de bank eerst het kind aanspreken. Kan hij of zij het tekort niet aanzuiveren, dan zijn de ouders aansprakelijk. Wilt u dit voorkomen, meld dan bij het openen van de rekening schriftelijk dat uw kind van u nooit rood mag staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige banken kan dat inderdaad al vanaf je 16e. De ouders moeten dan wel toestemming geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij een studenten rekening is dit mogelijk , tenminste mijn dochter is dit wel gelukt...zij heeft de giro
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een studentenrekening is voor studenten, en dan ben je over t algemeen 18 +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mijn dochter is hier toch wel toestemming voor gegeven
'mogen' ?nee. Het gebeurd echter wel eens dat je bijna op nul staat en dat de kwartaalkosten worden afgeboekt, dan sta je wel rood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je wellicht aanvragen bij de bank maar het lijkt me een slechte zaak als je voor je 18e al rood wil staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In België kan je als minderjarige nooit 'in het rood gaan.' Hoe dat in Nederland zit weet ik niet, maar na de bankencrisis die we afgelopen jaar gekend hebben zou dit uitgesloten moeten zijn. Jongeren al in het rood laten gaan staat gelijk aan aanzetten tot geldconsumptie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officiel is het aangaan van overeenkomsten voorbehouden aan rechtspersonen. Je spreekt van rechtspersonen die de leeftijd hebben bereikt van 21 jaar of iniden jonger toestemming hebben van ouder of voogd of beperkte handlichting, uitgesproken door de koningin. Je kunt dan bijvoorbeeld op je 15e trouwens of een zaak beginnen.
Het komt zelden of nooit voor maar zelf ken ik twee voorbeelden.
Een jongen die de zaak van zijn overleden vader op naam kreeg. Hij werkte al een tijdje in het bedrijf en had een goede adviseur.
Een meisje van indiaans/surinaamse afkomst mocht als minderjarige trouwen met als reden dat dit in land van herkomst eerder gebruikelijk is dan uitzondering omdat daar tenaanzien van leeftijd andere wetten gelden en ze zwanger was van haar partner ie overigens ruim 15 jaar ouder was hetgeen in land van herkomst ook als normaal gezien wordt.
Nu is het dus officiel zo dat een knul van 16 geen grote deals mag afsluiten maar er is jurisprudentie waarin een jongen van zijn zelf verdiende en gespaarde geld een brommer kocht, moeder wilde de koop ongedaan maken, de rechter oordeelde dat van de jongen verwacht mag worden dat hij zo`n overeenkomst verantwoord tot kan laten komen en stelde moeder in het ongelijk.
Bij rood staan bij een bank spreken we van preferente vorderingen dwz bij failissemnet krijgt eerste de belasting en de bank hun geld, de rest zal hoofdelijk worden ongeslagen.
Iemand die een ton moet hebben krijt 10 x zoveel als iemand die 10.000 moet krijgen.
Of de regels anders zijn betwijfel ik maar vaak wordt wel van ouders of verzorgers toestemming gevraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is niet toegestaan.
Volgens de wet zijn ouders verantwoordelijk voor hun kind, ook financieel, en daarom is het niet toegestaan dat banken een krediet verstrekken aan minderjarigen.
Ook zijn bankrekeningen voor minderjarigen kostenloos, dus kan het niet gebeuren dat een "kinderrekening" rood komt te staan door kosten die de bank in rekening brengt (uitgezonderd betalingen aan het buitenland, waar soms wel kosten voor betaald moeten worden).

Dus, om kort te zijn, en je antwoord te geven op je vraag: Nee, iemand van 18 jaar of jonger mag niet rood staan, en de bank zal betalingen waardoor hij of zij in t rood zou komen te staan, direct afkeuren of terughalen. (terughalen ofte wel storno's worden door banken uitgevoerd bij automatische incasso's).