Dit is een vervelende situatie.
Het is moeilijk om 'kansen' in te schatten. Het is in de regel zo dat als de zaak bij een rechter voorkomt, dat het aan de eisende partij (de telefoonmaatschappij) is om het aannemelijk te maken dat u de overeenkomst afgesloten heeft. Het gaat dus afhangen van of de telefoonmaatschappij/het incassobureau redelijkerwijs in staat is om bewijs te reproduceren:
* is er een overeenkomst ondertekend?
* is er een kopie van een identiteitsbewijs of een bankpas?
* Klopt de handtekening op het identiteitsbewijs redelijkerwijs met de handtekening op de overeenkomst?
* Zijn er aanvullende bewijzen dat u de andere partij bent? (zoals: is een juist adres ingevuld, is er ooit eens betaald van een van uw bankrekeningen, etc.).
Als een van die documenten ontbreken ondersteunt dat uw verhaal dat u deze overeenkomst niet afgesloten heeft. Tegelijkertijd denk ik ook dat een kopie van een identiteitsbewijs en een ondertekend contract (waarbij de handtekening toch wel erg lijkt op uw eigen) dan wel weer een redelijk sterk bewijs voor de telefoonmaatschappij/het incassobureau zijn.
Op dit moment heeft u twee opties: of u betaalt nu en dan bent u er vanaf. Of u besluit zich er tegen te verzetten. Het voordeel van de eerste keuze is dat u er vanaf bent, het nadeel is dat u een smak geld kwijt bent. Bij de tweede keuze kan het zijn dat u er ook vanaf komt, maar het kan ook zijn dat u een paar honderd euro meer moet betalen. De keus is aan u.
Indien u er tegenin wilt gaan schrijft u een brief aan het incassobureau waarin u duidelijk zegt dat u geen overeenkomst afgesloten heeft. Ook vermeldt u dat u niet akkoord gaat met buitengerechtelijke incassokosten, omdat u niet voornemens bent te betalen.
Op dat moment is het wachten: ofwel zal het incassobureau u oproepen voor de rechter (dagvaarden), ofwel u hoort er niets meer van.
Toevoeging:
Mijn inschatting is dat als u de vordering afwijst dat er een grote kans is dat u er niets meer van gaat horen. Ik zie namelijk dat de vordering 4 jaar oud is. In de meeste gevallen betekent dit dat de telefoonmaatschappij de vordering verkocht heeft aan een incassobureau, die vervolgens nog wat geld probeert te verdienen. Vaak wordt de administratie van de telefoonmaatschappij maar gebrekkig doorgestuurd en zijn de originele documenten niet compleet. Maar de keus is nog steeds aan u.