Mag ik een (extra) wit achter licht op mijn fiets hebben?

Mag ik op mijn MTB een rood (voor normaal gebruik) en een witte lamp hebben (bijvoorbeeld s'avonds in het bos als het donker is zodat je achter je ook nog wat ziet) hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Zodat je achter je ook nog wat ziet? Je kunt beter gewoon voor je kijken, ook bij daglicht. Als het bospad geen openbare weg is, mag je daar licht voeren zoals je wilt. De kans is echter groot dat je het bos tussen zonsondergang en zonsopkomst helemaal niet in mag. Paden die wel in het donker openbaar toegankelijk zijn, moet je rekenen tot de openbare weg, en daarvoor gelden de gebruikelijke regels voor fietsverlichting: voor wit of geel, achter rood.

Antwoorden (2)

Nee. Een licht achter mag alleen rood zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Wat zijn de regels voor fietsverlichting en reflectie op een fiets?

Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.

Regels voor vaste fietsverlichting

Heeft u vaste fietsverlichting? Dan moeten de fietslampen voldoen aan de volgende regels:

    wit of geel licht voor;
    rood licht achter;
    de lampen moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen;
    de lampen mogen niet knipperen.

Heeft uw fiets 2 voorwielen? Dan moet u aan de voorkant 2 witte of gele lampen hebben; 1 links en 1 rechts van het midden van de fiets. Ze moeten allebei even ver van het midden af staan (symetrisch). Verder gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets.
Regels voor losse lampjes op een fiets

Gebruikt u losse lampjes op de fiets? Dan gelden andere regels:

    wit of geel licht voor;
    rood licht achter;
    de lampjes moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen;
    de lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen;
    de lampjes mogen niet knipperen;
    u mag de losse lampjes vastmaken aan uw kleding of op uw tas;
    u mag de lampjes alleen vastmaken op het bovenlichaam. U mag dus geen lampjes op uw hoofd, armen of benen vastmaken.

Regels voor reflectie op een fiets

Een fiets op 2 wielen moet de volgende reflectie hebben:

    een rode reflector op de achterkant van de fiets. Dit mag geen driehoek zijn;
    gele reflectoren op de trappers;
    witte of gele reflectoren op de wielen (velgen) of banden.

Heeft uw fiets 2 achterwielen? Dan moet u aan de voorkant een extra witte reflector hebben. Verder gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets.
Boetes voor rijden zonder licht en reflectie

U kunt een boete krijgen als:

    uw voor- of achterlicht niet aan staat als u fietst in het donker, schemer of bij slecht weer/zicht;
    u fietst zonder reflectoren op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden van uw fiets;
    het fietslicht een andere kleur heeft, knippert of als u het op een verkeerde plek heeft bevestigd.

De boetes voor verkeersovertredingen vindt u in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM)."

Toegevoegd na 55 minuten:
Mijn antwoord geldt indien sprake is van "de openbare weg".
6 jaar geleden
jc54
6 jaar geleden
Je hebt misschien wel gelijk voor fietsen op de openbare weg, maar dat geldt niet in een bos of op een crossbaan.
Ja. Als jij in het bos fietst, dan gelden de regels voor de openbare weg niet. Zodra je weer op de openbare weg bent, dan gelden al die regels weer. Daar mag je wel een witte lamp achterop hebben, maar die mag niet branden. Je mag ook geen witte reflectie achterop hebben op de openbare weg.