Het kevlar is een heel elastische laag in de buitenband (niet in de binnenband).

Het laagje (blauw in de afbeelding) wordt er in de fabriek omheen gelegd, waarne er een afdekkede laag komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de binnenband heeft het geen zin, want die moet heel rekbaar zijn. Je pompt die tot wel 5 bar op.

Kevlar is een zeer stevige verbinding en zorgt dat scherpe voorwerpen in de laag blijven steken en niet zo makkelijk in de onderliggende laag komen. Daarom heten deze banden anti-lek banden. De kevlaar laag is door de aramide vezels nog wel heel flexibel.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik haal twee zaken door elkaar merk ik. De anti lekbanden bevatten elastich materiaal gemaakt (bovenste afbeelding), of een dunne laag kevlar (onderste afbeelding).

Toegevoegd na 27 minuten:
In de onderste afbeelding (van een tube) is er een Kevlar laag (2) onder het rubber (1) aangebracht en ook een Kevlar riem (4).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt kevlar tegenwoordig in fietsbanden verwerkt joh?! Eigenlijk niet zo verwonderlijk, maar ik wist het niet. Leuk weetje!