Wat zijn een vals plat en een klassementsrenner?

Ik kijk zo af en toe een stukje naar de Tour de France. Ik ben geen grote fan van het wielrennen, maar vind de omgeving vaak zo mooi waar de wielrenners doorheen rijden. Nou hoor ik zo af en toe de kommentatoren wat termen gebruiken waar ik niks of weinig van snap. Zoals 'vals plat' en 'klassementsrenner'. Bij dat laatste kan ik me nog iets voorstellen, maar bij de eerste term niet. Kan iemand uitleggen wat ze betekenen? En wat een klassementsrenner betreft, wanneer ben je dat nog, en wanneer niet meer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vals plat is dat het wegdek 0 graden lijkt, maar toch stiekem iets omhoog loopt. Klassementsrenners zijn de renners die hoog in het klassement rijden, daarnaast zijn er renners die niet echt voor het klassement rijden maar meer om hun ploegmaten te ondersteunen. Ik weet niet of er een hele harde lijn is. Zover iemand die weinig of nooit wielrennen kijkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een klassementsrenner is een wielrenner met de ambitie om hoog te eindigen in het totaal klassement (laten we zeggen de top 10). Je hoeft dus helemaal geen etappes te winnen om de Tour de France te kunnen winnen. Je moet gewoon zorgen dat je in alle etappes zo min mogelijk tijd verliest ten opzichte van de concurenten. Meestal worden de verschillen gemaakt in de bergen en de tijdritten.

Antwoorden (1)

Vals plat is een term uit de wielersport, waarmee een deel van een parcours wordt aangeduid, dat ogenschijnlijk horizontaal – dus gemakkelijk – lijkt te verlopen, maar in werkelijkheid een (verraderlijk) stijgings- of dalingspercentage vertoont. Het is dus een vorm van optisch bedrog.
Een klassementsrenner is een renner die probeert zo hoog mogelijk in het klassement te komen.Die bv in de ronde van Frankrijk bij aankomst in Parijs de kortste tijd(of tijden)over gedaan heeft na al de ritten.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Had het zelf niet beter uit kunnen leggen. Kort, bondig en to the point. Een vette +1
Ivana
7 jaar geleden
Volgens mij wordt er bij een daling niet gesproken van vals plat, alleen bij een minimale stijging. Je voelt het wel, maar ziet het niet! En je wordt er doodmoe van als je zelf met een vals plat wordt geconfronteerd als je bijvoorbeeld rond Doorn, Maarn enz. op de fiets rijdt. :)