Wat moet worden verstaan onder de zuigkracht in b.v. een wielerpeloton?

Ik heb wel eens gehoord, dat overige wielrenners worden meegezogen in het tempo van de rijders aan de kop van een peleton. Maar, of je nou voorin rijdt of midden in het peleton zit, ze moeten toch allemaal even hard trappen? Of zijn er natuurkundige krachten die het meezuigen veroorzaken? Of zijn er alleen psychologische krachten die dit veroorzaken?

4 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Eens de luchtstroom de renner gepasseerd is, ontstaat er een lagedrukgebied, eigenlijk zuigkracht, achter de rug van de renner.
Uit onderzoeksresultaten blijkt dat midden en achterin een peloton wielrenners slechts 5 tot 10 procent van de luchtweerstand ervaren die ze hebben als ze alleen fietsen. Met andere woorden: het is alsof een renner 12 tot 15 km/uur rijdt in een peloton dat een snelheid heeft van 54 km/uur. Daar voelt het voor renners terecht dat het weinig energie kost.
Helemaal achteraan in een peloton wielrenners is de luchtweerstand laag, maar daar kun je wel minder goed reageren en gebeuren er vaker valpartijen.