Is het slecht voor wielrenners om op te drukken?

Hallo,

Je leest overal dat je goed je je core (of: core stability) moeten trainen om een betere wielrenner te worden. Bij deze core stability - oefeningen zitten vaak push ups (opdrukken) inbegrepen zie ik op YouTube filmpjes en wielrensites, maar dat vind ik een beetje apart: is het niet zo dat je daardoor gespierdere armen krijgt en wat breder wordt? Gespierdere armen zorgen er voor dat je zwaarder wordt (spieren zijn zwaar) wat nadelig is voor een wielrenner, en bovendien gebruik je armspieren bijna niet bij wielrennen. Wanneer je breder wordt heb je daarnaast alleen maar meer luchtweerstand op de fiets...

Echte klimmers als Chris Froome zie ik ook altijd erg dunne arme hebben dus ik vraag me af ik deze oefening wel of niet moet gebruiken als ik een betere wielrenner wil worden.

Hopelijk kunnen jullie me helpen,

Gr. Ludo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Nee, opdrukken help wel degelijk. Opdrukken is voor je borst spier en ook een beetje voor je tricep, maar je krijgt er geen dikke armen van.
Als je kijkt naar de houding van een wielrenner, dan zie je dat ook op zijn stuur leunt. Tijdens klimmen ga je steeds heen en weer met gebogen armen, daar heb je borstspieren en core voor nodig.
Hier kun je dat ook zien: http://youtu.be/qQAcCtP7hxs?t=2h28m40s