Hoe krijg je een snookertafel perfect waterpas?

Hoe moet je een snooker/biljarttafel perfect waterpas maken? Als je zo’n tafel bijvoorbeeld van hout zou maken, zou deze toch kromtrekken door vocht en temperatuurverschillen? En een tafel va beton iod geeft volgens mij ook allerlei problemen… wat is het geheim?

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

1. De tafelpoten en de banden worden niet van vurenhout gemaakt als hij van hout wordt gemaakt, maar van hardhout. Sommige zijn van kunststof (pooltafels iig, snookertafels geloof ik niet). Hardhout werkt (haast) niet bij normale temperaturen.
2. Het tafeloppervlak wordt gemaakt van natuursteen, vaak leisteen.
3. De tafel zal over het algemeen in een droge verwarmde ruimte staan.
4. De poten kan je vaak stellen eronder aan te draaien (en met behulp van een waterpas) of je gooit er een bierviltje onder als het moet.
===
Je ziet dus in de link veel mahoniehouten tafels. Mahonie is een hardhout welke als "stabiel" wordt bestempelt.
https://www.jongeneel.nl/advies/hout/mahonie
Wat is Mahoniehout?
​​​​​​​
Binnen de Mahonie familie vallen Mahonie Sapeli, Sipo, Kosipo en Khaya. Mahonie is mooie stabiele loofhoutsoort met een roodbruine en zeer uniforme kleur.

https://houtvantoen.nl/welk-hout-scheurt-niet-trekt-niet-krom/ (verklaring "stabiele" houtsoort)
Zo is beukenhout een houtsoort dat relatief veel krimpt tijdens de droging. Dit is dus een houtsoort dat veel kan gaan werken. Daarentegen is taekhout een houtsoort dat het minste krimpt tijdens de droging. Taekhout wordt dan ook een “stabiele” houtsoort genoemd.
===
En zelfs als het hout wat zou werken kan je dus gewoon het tafelblad(leisteen) weer waterpas stellen.
een jaar geleden