Hoe kan je aan de hand van de verbrande calorieën je nuttig vermogen berekenen?

Hallo,

Voor natuurkunde doen wij een onderzoek naar de maximaal haalbare snelheid voor ons op een spinner. Om dit in de theorie te berekenen hebben wij het geleverde nuttig vermogen nodig, maar hoe komen wij hieraan? Wij dachten via de verbrande calorieën maar we hebben nog geen concrete manier gevonden. Dus onze vraag is:

Hoe kan je aan de hand van de verbrande calorieën je nuttig vermogen berekenen?
Zijn hier formules voor, of kan dit überhaupt niet?

Groeten,

RubennB18

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het nuttig vermogen is het vermogen dat jij overbrengt op de spinner. Dat vermogen wordt door de spinner aangegeven als je het display op de juiste stand zet (kanttekening: niet alle spinners kennen zo'n stand).

De hoeveelheid verbrande calorieën is altijd groter. Dat komt doordat niet elke verbrande calorie wordt omgezet in vermogen dat je via je spieren aan de spinner levert. Heel goed merkbaar is bijvoorbeeld dat jij het warm krijgt; ook die warmte komt van verbrande calorieën, en die warmte wordt wel afgestaan aan de omgeving, maar niet aan de spinner.

Om de hoeveelheid verbrande calorieën te meten zou je een ademmasker op moeten zetten en een ademanalyse moeten doen: hoeveel zuurstof adem je in, en hoeveel koolstofdioxide adem je uit. Dat geeft de daadwerkelijke hoeveelheid verbrande calorieën. Als je diezelfde meting dan ook in rust doet, kun je je rustverbruik aftrekken van je inspanningverbruik, en dan weet je dus hoeveel calorieën je besteedt aan de inspanning.

Er is dus geen eenvoudig antwoord te geven op je vraag. Hopelijk geeft het bovenstaande je voldoende aanknopingspunten om verder te komen.

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke bedankt voor de informatie! We zouden dus het nuttig kunnen aflezen op de spinner, tenminste als de spinner zo geavanceerd is. Bedankt hier komen we in ieder geval een stuk verder mee!
Reddie
8 jaar geleden
Plus. Goeie analyse.
Kennelijk weet jij wat er met spinner bedoeld wordt
Cryofiel
8 jaar geleden
't Is een vorm van een sportschoolfiets. https://nl.wikipedia.org/wiki/Indoor_cycling