Gaat het prijzengeld van de tourwinnaar naar 1 persoon of naar zijn team?

8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet het niet specifiek van de Tour. Maar ik weet dat bijvoorbeeld bij de Giro Rosa, de winnares (of dat nou de eindwinnares is of een etappewinnares), haar prijzengeld deelt met haar ploeg. Het gaat dus naar de winnares, maar die deelt het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://onetime.nl/onetime/prijzengeld-tour-de-france Wordt verdeeld over het team. Zal per team verschillen wat de verdeling is.
jc54
8 jaar geleden
In het verleden was het in elk geval zo, dat het prijzengeld van de tourwinnaar verdeeld werd over de gehele ploeg. Ik neem aan dat no nog zo is. De renners gaan ná de tour (in de diverse criteria) voor eigen gewin fietsen.

Het beste antwoord

Normaal gesproken gaat het prijzengeld van de tourwinnaar in een pot en wordt aan het einde van de Tour verdeeld onder de coureurs van dit team, de mechaniciens en de masseurs.
Zo gebeurd het ook met de andere teams (die geen tourwinnaar hebben).
Het is dus heel waarschijnlijk dat de jongens van het belgische team Lotto Soudal, meer hebben verdiend als de jongens van het winnende team Sky.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb me dus toch vergist, Sky heeft wel degelijk het meeste prijzengeld bij elkaar gereden. Alleen weet ik dat vroeger de winnaar van de Tour niet eens zoveel geld verdiende. Hij kreeg een bepaald bedrag en daarnaast een appartement.
Voor het exacte prijzengeld van de afgelopen Tour: http://www.wielerflits.nl/nieuws/95019/tour-2015-meeste-prijzengeld-voor-sky-lottonl-jumbo-bezet-dertiende-plek.html/comment-page-1

Toegevoegd na 8 minuten:
En hier de link voor de exacte prijzen van de Tour 2015:
http://www.nu.nl/sport-overig/2553216/prijzengeld-in-tour-ongeveer-3500000-euro.html