Waarom zijn die criteriums (wielrennen) altijd zo kort na de tour?

Een beetje een domme vraag misschien. Maar hebben die mannen niet even een paar dagen behoefte aan rust?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Antoni
9 jaar geleden
Vergeleken met (de lengte van) de etappes in de Tour de France stellen de meeste criteriums ("rondjes om de kerk") maar weinig voor...

Antwoorden (1)

"Iedereen" heeft dan net die beroemde en succesvolle wielrenners op televisie gezien, dus het wielrennen is nog even een (jaarlijks terugkerende) hype.

De organisatoren en sponsors van de criteriums maken dus gebruik van de (even) oplevende populariteit van het wielrennen en de wielrenners. De toeschouwers, wielerfans, willen de deelnemers aan de Tour nu wel eens in het echt in actie zien in hun buurt, stad of streek.

Allerlei winkels en bedrijven hebben commercieel profijt van de grote aantallen bezoekers, zo kort na de Tour. Als ze een hele tijd zouden wachten met het houden van de criteriums, zullen de aantallen bezoekers (en dus de winsten van de ondernemers) veel kleiner zijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast is het vanuit het oogpunt van de renners ook niet verkeerd. Op deze wedstrijden staat iets minder druk en worden minder kilometers gereden, het is afbouwen na de lange Tour waarin duizenden kilometers zijn verreden.
Antoni
9 jaar geleden
En ze ontvangen aanzienlijke bedragen aan startgeld, wat natuurlijk ook niet onprettig is.