Wie kent het verhaal achter de 100m fietsen van de olympische spelen van 1908?

Er zou geen uitslag zijn omdat de deelnemers te langzaam zouden zijn geweest. Deze vraag kwam naar voren in het spel "weekend miljonairs"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Enige wat ik kan vinden is dit. Misschien is er iets soortgelijks gebeurd: "Na de spelen van 1908 werden de regels voor de sporten gestandaardiseerd en zouden er voortaan juryleden uit verschillende landen worden ingezet. Dit was het gevolg van een aantal incidenten. De meeste incidenten vonden plaats tijdens de atletiekwedstrijden. Bij deze wedstrijden oogstten de Amerikanen de meeste medailles, tegen de zin van het Engelse publiek. Zo kwam het tijdens de finale van de 400 meter, die nog niet in banen werd gelopen, tot een ernstig incident. De Amerikanen Carpenter, Robbins en Taylor namen het op tegen de Brit Halswelle. Toen de atleten de laatste bocht inkwamen ontstond er een grote duwpartij. Hierop sloot de jury de Amerikaan Carpenter uit en besliste ze dat de finale opnieuw moest worden gelopen. De twee andere Amerikanen weigerden echter om opnieuw te starten. Dit betekende dat de Brit Wyndham Halswelle alleen liep en zo Olympisch kampioen werd. Niet alleen in de atletiek, maar ook in het wielrennen en het schermen waren er incidenten."