Welke wielrenhelm is beter de open helm of de gesloten helm? En waarom is dat het geval?

De tour de France is nu weer aan de gang en het valt mij op dat de wielrenners met veel verschillende soorten van helmen dragen. De één heeft een open helm en de ander een gesloten exemplaar. Welke is beter en waarom is dat zo.

Toegevoegd na 16 uur:
Is er ook een website waar ik hierover wat meer informatie kan vinden?

Toegevoegd na 1 dag:
Nu heeft de wielerploeg van de Rabobank gisteren een nieuwsoort helm in gebruik genomen. Deze helm schijnt beter te zijn als de oude. Is bij iemand deze verbetering bekend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Heel simpel.

Een gesloten helm geeft minder weerstand, dus zouden ze zich theoretisch gezien minder hoeven inspannen. Nadeel is dat het minder koel is, omdat er geen frisse lucht bij komt.

Een open helm geeft meer weerstand, maar is wel koeler.

Dat een gesloten helm sterker is, is overigens onzin. Het gaat om de binnenkant en dat plastic laagje om hem gesloten te maken, maakt niks uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
dit is het juiste antwoord. Een dichte helm is een voordeel voor de aerodynamica. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was inderdaad wat uitgebreid besproken is
door de heren Maarten Ducrot en Herbert Dijkstra.

Andere antwoorden (3)

Vanmiddag op de t.v. hadden ze het erover dat een open helm voor verkoeling zorgde. Of dit waar is weet ik niet. Dit kwam ter sprake bij de 'gele helmen' van het ploegenklassement.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beschermende werking van beide is m.i. gelijk, maar sommigen denken dat een gesloten helm beter is, omdat hij sterker zou zijn.
Wat de waarheid is weet ik niet zeker, maar ik zou op warme dagen idd voor de open versie gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het verschil dat als je met een dichte helm rijd, je 14 seconden sneller bent over 40 km ivm met de aerodynamica. Over de warmte in de helm weet ik niks.