Is en bel op je fiets verplicht?

Vanavond weer de racefiets gepakt om de zomer goed te beginnen. Maar ik ben de enige van de hele groep met een bel op mijn fiets; is een bel eigenlijk wel verplicht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, in Nederland is het hebben van een fietsbel op een fiets al sinds 1906 wettelijk verplicht.

Op een normale fiets is een bel verplicht, misschien dat ze soms voor een racefiets een uitzondering maken. (Ik zou er maar niet vanuit gaan)

Ja die is wettelijk verplicht. Maar ook handig en veilig, als je voetgangers of langzamere fietsers moet passeren.

Jazeker, Maar een racefiets voldoet al helemaal niet aan de wet. Geen licht, geen reflector, geen bel, etc etc

Als de bel op een fiets ontbreekt, of deze 'ondeuglijk' is, staat hierop een boete van €20,-.

Ja, raar genoeg is dat inderdaad verplicht. "Zowel fietsen met een racestuur en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banddikte maximaal 2,5 cm bedraagt (racefietsen) als fietsen met minstens twee versnellingen die vanaf het stuur worden bediend en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banden een minimumdoorsnede van 38 mm (bij een wieldiameter van 65cm) of 32 mm (bij een wieldiameter van 70cm) hebben (terreinfietsen), moeten minstens uitgerust zijn met: * een bel hoorbaar op 20 meter * twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel) Lichten en reflectoren zijn enkel verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt. Als de fiets één of twee spatborden heeft, moet hij altijd uitgerust zijn met een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan." http://www.fietsvrienden.nl/view/id/480/d/Wettelijke%20eisen%20voor%20de%20racefiets%20en%20de%20terreinfiets

ik weet niet of het verplicht is maar je mag ook niet onnodig bellen dan kan je een boete krijgen ik denk niet dat de politie dat ooit zal doen maar het bestaat wel.

je bent het niet verplicht als je ereen koopt is het natuurlijk beter voor je veilighijd

Bronnen:
5

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100