Kan je de tour de france winnen, zonder 1 etappe, tijdrit of bergrit te winnen. en is dit ook wel is gebeurt?

geen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ja hoor dat kan en dat is ook wel een aantal keer gebeurd. Firmin Lambot was de eerste in 1922

In 1920 en 1921 was Lambot goed geplaatst in de eindstand en in 1922 won hij voor de tweede keer de Tour, hij was dat jaar wel de allereerste ooit die er in slaagde de Tour te winnen, zonder een etappe te winnen. Bovendien is hij met zijn Tourwinst op 36-jarige leeftijd de oudste winnaar ooit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is zes keer gebeurd:

- 1922:Firmin Lambot won voor het eerst de Tour zonder een etappe op zijn naam te zetten.

- 1956:Roger Walkowiak won totaal onverwacht. Hij mocht op het laatste moment invallen voor een regionale Franse ploeg.

- 1960:Gastone Nencini won de Tour mede doordat zijn directe rivaal Roger Riviere ineen ravijn viel.

- 1966:Lucien Aimar won het jaar na zijn Tourzege wel een keer een etappe.

- 1990:Greg LeMond won de Tour in 1986 al als eerste niet-Europeaan. En in 1989 won hij met het kleinste tijdverschil ooit: 8 seconden.

http://fieggentrio.blogspot.nl/2012/05/hoe-vaak-heeft-iemand-de-tour-de-france.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toe maar, jij haalt flink uit... :)))
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet nog 2006, Pereiro Sio die de tour won na de schorsing van Floyd Landis zonder een etappe gewonnen te hebben.
En 2010 Contador die de tour won zonder zeges, doordat hij de koninginnerit met finish op de tourmalet cadeau gaf aan Schleck. Later is dat natuurlijk teruggedraaid door die affaire, maar hij heeft wel gewonnen zonder individuele zege.

Andere antwoorden (1)

In theorie kan dat. Als je altijd tweede of derde wordt en de renners die voor je eindigen verliezen hun voorsprong weer op een volgende etappe dan kun je in het geel van de Champs-Elysees afkomen.

Ik weet niet of het ooit gebeurd is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Firmin Lambot won in 1922 als eerste de tour zonder een etappe te hebben gewonnen.