Vinokourov is een wielrenner die zou stoppen met fietsen, maar gaat vanwege de reeds behaald punten toch door. Waar zijn deze punten goed voor?

Vinokourov zou stoppen, maar vanwege de goede prestaties en de behaalde punten van dit jaar is hij voor andere ploegen aantrekkelijk om in dienst te nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat de ploeg met het meeste aantal "punten" in dienst, op nummer één komt van de UCI ranglijst en daardoor ook automatisch verzekerd is van een World Tour-licentie (plaatsing voor grote ronden).

Thijs Zonneveld schreef daar half augustus een duidelijk stuk over in De Pers. Hieronder een deel van die tekst, de linjk naar het hele artikel staat eronder:

"Het zit zo. Om zeker te zijn van een plekje in de World Tour – de Champions League van het wielrennen – heb je een licentie nodig. Die worden door de internationale wielerbond UCI uitgedeeld aan de achttien teams die voldoen aan ethische, financiële, administratieve en sportieve eisen.

Daarvan is de laatste eigenlijk het belangrijkste. Om ploegen met elkaar te vergelijken, heeft de UCI een puntensysteem ontwikkeld. Iedere renner heeft een zogenoemde Riders Value. De punten van de vijftien beste renners van een team worden bij elkaar opgeteld en je kunt alle teams met elkaar vergelijken. Klinkt hartstikke simpel, handig en verstandig. Maar dat is het niet.

Allereerst is het volkomen ridicuul dat de ranglijst met rennerswaarden geheim is. De UCI wil niet dat renners met hun score in de hand met ploegen onderhandelen, maar het resultaat is dat niemand precies weet hoe het ervoor staat. Er zijn wielerploegen die wiskundigen hebben ingehuurd om berekeningen te maken – je moet je beleid toch ergens op baseren.
Vacansoleil-manager Daan Luijkx: ‘Bijna niemand weet waar hij staat, ook al omdat de transfers pas vanaf 1 augustus officieel worden. Vorig jaar wisten we pas na de transferperiode waar we stonden. Dat bleek hoog genoeg te zijn voor een World Tour-licentie. Ook dit jaar houden we er rekening mee in ons transferbeleid. Kenny van Hummel is een heel goede sprinter die elk jaar vijf koersen wint, maar hij neemt bovendien een hoop punten mee. Volgens onze berekeningen staat hij bij de beste veertig renners van de wereld.’

Het kromme van het systeem is dat bijna alle punten zijn gekoppeld aan de individuele renner. Als hij naar een andere ploeg vertrekt, kan zijn oude ploeg fluiten naar de punten. Zonder financiële compensatie, want wielrennen kent geen transfersommen. Jonathan Vaughters, de baas van het Amerikaanse Garmin-Cervélo: ‘Stel dat je het hele jaar met je hele team hebt gereden voor een kopman die allerlei koersen heeft gewonnen. Als hij vertrekt, dan ben je alles kwijt. Wat heeft teamwork dan nog voor een zin?"

http://www.depers.nl/sport/586275/Spaarvarkens-gaan-kapot.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helder

Andere antwoorden (1)

Als hij veel punten heeft behaald zijn andere ploegen bereid hem een mooi salaris te betalen. Dat levert die ploegen weer veel reclame op en hem veel geld.