Waarom klikken wielrenners hun voeten vast aan de pedalen van hun fiets ?

Het lijkt (voor een leek) zo onnodig extra gevaarlijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga er altijd vanuit om ook te kunnen trekken aan het pedaal. Als je gewoon fiets doet een been altijd niks.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat was ook mijn gok.

Het beste antwoord

Met gewoon fietsen kan je alleen op de pedalen duwen. De opwaartse beweging doe je alleen maar door te duwen met de andere voet.
Al twintig jaar geleden (en waarschijnlijk nog langer) had je de toe-clips. Een soort beugel waar je je voet indeed en deze worden nog steeds gebruikt (zeker door mensen met afwijkende voetmaten, breed, hoge wreef etc (https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=toe%20clips)
De reden hiervoor is dat je met de opwaarste beweging de trapper omhoog kan trekken (en met de andere voet duwen).
De clip-in pedalen zijn hierop een verbetering. Je zit vaster, schiet er niet zomaar uit en aerodynamisch wat beter.

Echter is het ook gevaarlijk. Zeker voor beginnende fietsers. Je maakt je schoenen makkelijk los door ze zijwaarts te bewegen. Dat is alleen niet de eerste reactie die je hebt als je stopt. Je wilt namelijk je voeten omhoog van de trappers halen. Er zijn dan ook zeker vele ongelukken gebeurd omdat mensen omlazerden omdat ze hun voeten niet loskregen (waarvan ook vele met botbreuken).

Bottomline, het fietst efficienter maar is gevaarlijker (zeker in de leerfase)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord; je legt ook uit waarom dit efficiënter is. +
Thecis
9 jaar geleden
Dank.

Andere antwoorden (1)

Samen met speciale schoenen die vastklikken aan deze pedalen maak je als het ware je voeten vast aan de fiets. Dit voelt heel eng als je het voor het eerst doet, maar als voordeel kun je harder en beter trappen op de fiets.